WYMAGANIA
EDUKACYJNENA POSZCZEGÓLNE OCENY
ZAJĘCIA
KOMPUTEROWE
Klasa VI
Wymagania
na ocenę śródroczną:
Niedostateczna
Uczeń
nie spełnia wymogów na ocenę dopuszczającą.
Dopuszczająca
Uczeń:
- wymienia podstawowe zasady BHP
obowiązujące w szkolnej pracowni komputerowej i przestrzega je;
- opisuje prawidłową postawę
podczas pracy z komputerem oraz stosuje ją;
- dokonuje skutecznych prób
organizacji własnego stanowiska pracy z zachowaniem podstawowych zasad
bezpieczeństwa i higieny pracy;
- korzysta ze wskazanych zbiorów
informacji, okazując szacunek dla cudzej własności twórczej;
- objaśnia wybrane polecenia panelu
sterowania jako narzędzi do konfigurowania systemu;
- tworzy podstawowe dokumenty
tekstowe;
- formatuje tekst;
- wprowadza w prostych przypadkach
grafikę do tekstu;
- prawidłowo rozpoczyna i kończy
pracę z arkuszem kalkulacyjnym wykorzystywanym na lekcji;
- otwiera gotowy arkusz;
- odczytuje adres komórki;
- umieszcza dane w komórkach
arkusza;
- zapisuje w pliku zmodyfikowany
arkusz;
- przegląda zawartość arkusza
kalkulacyjnego;
- zaznacza obszar komórek;
- omawia budowę okna programu;
- objaśnia zastosowanie
charakterystycznych elementów okna arkusza kalkulacyjnego;
- omawia podstawowe operacje
wykonywane w oknie arkusza;
- rozróżnia skoroszyt i arkusz
oraz wyjaśnia sposób operowania nimi;
- wyjaśnia pojęcia: kolumna,
wiersz, komórka, pasek formuły, obszar roboczy, zakładka, adres komórki, zakres
komórek, komórka aktywna;
- instaluje i uruchamia program
typu Biblioteka;
- wyjaśnia pojęcie bazy danych i
omawia jej zastosowania;
- podaje przykłady baz danych
znanych z życia codziennego.
Dostateczna
Uczeń:
- wymienia podstawowe zasady
zachowania się w pracowni komputerowej, przestrzega je i pilnuje by inni je
przestrzegali;
- rozróżnia elementy zestawu
komputerowego, omawia je i łączy w całość;
- potrafi samodzielnie i poprawnie
zalogować się do szkolnej komputerów i wylogować się;
- tworzy, poprawia i uzupełnia
dokumenty tekstowe,
- wprowadza do dokumentów
tekstowych proste tabele;
- wprowadza do dokumentów elementy
graficzne;
- prowadzi podstawowe formatowanie
dokumentu tekstowego;
- przenosi i kopiuje zawartość
komórek metodą przeciągana (wypełniania) oraz za pośrednictwem schowka;
- wypełnia komórki serią danych
metodą przeciągania;
- wykonuje tabele w arkuszu według
wzoru (nadaje nazwy wierszom i kolumnom);
- nadaje danym określony format;
- formatuje tabelę według podanego
wzoru (wygląd, szerokość i wysokość kolumn i wierszy, rodzaj czcionki);
- wykonuje w arkuszu obliczenia,
tworząc proste formuły;
- stosuje arkusz kalkulacyjny do
rozwiązywania zadań arytmetycznych;
- wykonuje obliczenia,
wykorzystując w formułach poznane funkcje (suma, max, min, średnia);
- wymienia typy danych
wprowadzanych do arkusza;
- opisuje standardowe
rozmieszczenie danych różnych typów w komórkach arkusza;
- omawia zasady tworzenia i
przeznaczenie formuł;
- objaśnia sposoby umieszczania
danych w komórkach;
- ustala kryterium uporządkowania
i sortuje bazę danych;
- omawia budowę bazy danych;
- wskazuje pola i rekordy w
programie Biblioteka.
Dobra
Uczeń:
- nienagannie stosuje się do
regulaminu pracowni;;
- omawia ogólne przeznaczenie
elementów zestawu komputerowego, czyści go i łączy elementy;
- do wyszukiwania plików
wykorzystuje znaki globalne;
- tworzy i rozbudowuje strukturę
folderów na dysku różnymi sposobami;
- swobodnie tworzy dokumenty
tekstowe o trudnej składni i formacie;
- wprowadza do tekstu i formatuje
tabele;
- przyozdabia dokument elementami
grafiki z wykorzystaniem pola tekstowego;
- wybiera optymalny sposób
poruszania się po arkuszu kalkulacyjnym;
- wykorzystuje różne sposoby
wprowadzania zmian do komórek arkusza;
- charakteryzuje różnicę między
odpowiednimi typami danych;
- omawia zastosowanie arkusza
kalkulacyjnego;
- omawia sposoby poruszania się po
arkuszu;
- podaje przykłady wykorzystania
menu edycja do wypełniania komórek;
- wymienia elementy formatowania;
- określa strukturę bazy danych
obsługiwanej przez program biblioteka (rekordy, pola oraz typy tych pól).
Bardzo dobra
Uczeń:
- omawia zasady zachowania się w
pracowni komputerowej i przedstawia je innym;
- omawia przeznaczenie elementów
zestawu komputerowego – opisuje ich przeznaczenie;
- przestrzega przed
niebezpieczeństwem korzystania z urządzeń elektrycznych;
- omawia elementy komputera
znajdujące się w jednostce centralnej;
- prezentuje i uzasadnia własną
wizję możliwości wykorzystania komputera i urządzeń opartych na technice
komputerowej w wymianie informacji i komunikowaniu się użytkowników oraz w wykonywaniu
codziennych czynności;
- wprowadza wykresy i diagramy do
tekstu;
- korzysta z Internetu w celu
znalezienia informacji, które wkleja do dokumentu;
- wkleja do dokumentu grafikę
znalezioną w sieci internetowej;
- projektuje tabelę w arkuszu
kalkulacyjnym;
- dobiera właściwy format danych;
- ustala parametry formatowania
tabeli arkusza w celu właściwego eksponowania jej zawartości;
- zapisuje złożone wyrażenia
arytmetyczne w postaci formuł;
- stosuje optymalne metody
wprowadzania danych i formuł do komórek arkusza kalkulacyjnego;
- analizuje skutki kopiowania formuł
i wypełniania komórek formułami, w których zastosowano adresowanie względne;
- wykorzystuje poznane narzędzia i
dostępne w arkuszu kalkulacyjnym operacje do wykonania obliczeń dla różnych
zestawów danych;
- objaśnia zastosowanie poleceń
formatowania tabeli;
- porównuje formuły tworzone z
liczb z formułami zawierającymi odwołania do komórek arkusza;
- wyjaśnia pojęcia: funkcja,
argument;
- omawia przykłady funkcji,
sposobu ich zapisu i wykorzystania w formułach;
- wyjaśnia różnice w występujących
w formułach odwołaniach do komórek za pomocą adresu względnego i adresu
bezwzględnego;
- ustala kryterium wyszukiwania;
- objaśnia rolę operacji
sortowania w wyszukiwaniu danych.
Celująca
Uczeń:
- omawia szczegółowo zasady
zachowania się w pracowni komputerowej i przestrzega je;
- tłumaczy innym regulamin
pracowni;
- zmienia parametry konfiguracji
środowiska Windows w programach panelu sterowania: dźwięki, ekran,
klawiatura, kompozycja pulpitu;
- omawia różnice między grafiką
bitmapową a wektorową;
- wprowadza do tabel grafikę;
- prowadzi zaawansowane
formatowanie tabel;
- prowadzi zaawansowane
formatowanie wykresów i diagramów;
- rozwiązuje za pomocą arkusza
kalkulacyjnego zadania z różnych dziedzin;
- wykorzystuje w formułach
wykonujących obliczenia adresowanie bezwzględne i mieszane;
- stosuje w formułach funkcje
logiczne;
- tworzy wykresy do wykonywanych
zadań;
- obsługuje inne arkusze
kalkulacyjne;
- omawia operację wstawiania
wiersza (kolumny) do istniejącej tabeli i usuwania go z niej;
- omawia na przykładach pojęcia
adresu względnego i adresu bezwzględnego;
- wyjaśnia, jakie korzyści
wynikają z różnego rodzaju adresowania w arkuszu;
- podaje przykłady i zastosowanie
różnych baz danych.
Wymagania na ocenę końcoworoczną:
Niedostateczna
Uczeń
nie spełnia wymogów na ocenę dopuszczającą.
Dopuszczająca
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za
pierwsze półrocze;
- przegląda bazę danych;
- odczytuje informacje z wybranego
rekordu;
- rozróżnia dwa pojęcia bazy
danych – zbiór danych i program obsługi danych (np. Biblioteka);
- omawia zastosowanie
charakterystycznych elementów okna programu biblioteka i sposób ich obsługi;
- potrafi zajrzeć w zbiory innego
komputera w sieci pracowni;
- zakłada konto pocztowe;
- odbiera listy;
- wysyła listy w postaci krótkich
informacji tekstowych;
- objaśnia co to jest konto
pocztowe;
- przegląda zasoby Internetu
- potrafi wyjaśnić cel istnienia
Internetu;
- korzysta z podstawowych sposobów
poszukiwania w Internecie;
- korzysta z encyklopedii internetowej;
- korzysta ze słowników i
encyklopedii multimedialnych zainstalowanych na komputerze.
Dostateczna
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za
pierwsze półrocze;
- objaśnia wybrane polecenia panelu
sterowania jako narzędzi do konfigurowania systemu;
- wskazuje zmiany w pracy systemu,
jakie zaobserwował po ustaleniu nowej konfiguracji;
- przegląda uporządkowaną według
ustalonego kryterium bazę danych;
- wprowadza zmiany do pól bazy
danych;
- modyfikuje bazę danych, dodając
i usuwając rekordy;
- wyjaśnia pojecie typ pola bazy
danych;
- wymienia podstawowe operacje
wykonywane na bazach danych;
- wymienia zalety komputerowego
gromadzenia i przetwarzania danych;
- omawia sposoby zmiany
uporządkowania rekordów baz danych i kryteriów uporządkowania;
- omawia sposoby aktualizowanych
danych, dodawania i usuwania rekordów;
- redaguje, wysyła i odbiera listy
elektroniczne;
- wyjaśnia pojęcia: poczta
elektroniczna, konto pocztowe, adres e-mail, program pocztowy;
- wymienia charakterystyczne
elementy okna programu pocztowego;
- omawia elementy okna redagowania
wiadomości;
- korzysta z encyklopedii
internetowych;
- korzysta z polecenia szukaj w
Internecie i encyklopediach internetowych;
- korzysta z encyklopedii i
słowników multimedialnych;
- rozwiązuje w Internecie quizy i
zadania.
Dobra
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za
pierwsze półrocze;
- charakteryzuje operacje
wykonywane na bazach danych;
- wyjaśnia rolę rekordu i rolę
pola w bazie danych;
- ustala swoje zasady w
internetowej skrzynce pocztowej;
- odbiera wiadomości z
załącznikami;
- czyta załączniki dołączone do
poczty;
- korzysta z funkcji szukaj w
Internecie z rozdziałem na różne rodzaje dokumenty (tekst, grafika, itp.)
- uruchamia pliki multimedialne w
sieci Internetowej;
- instaluje we wskazanym folderze
encyklopedia i słowniki multimedialne;
- wyszukuje w Internecie wersje
darmowe słowników i encyklopedii.
Bardzo dobra
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za
pierwsze półrocze;
- zapisuje na dysku strony
internetowe;
- tworzy listy elektroniczne z
załącznikami;
- wyjaśnia pojęcia: serwer
pocztowy, skrzynka pocztowa;
- objaśnia obsługę okna programu
pocztowego;
- przeprowadza instalację i
deinstalację programów;
- dokonuje zmian parametrów
konfiguracji środowiska Windows (w programie Mysz i Data/Godzina);
- omawia zadania programu
instalacyjnego;
- wyjaśnia różnicę między
deinstalowaniem a kasowaniem programu z dysku;
- wyszukuje dane w bazie danych na
podstawie ustalonego kryterium;
- omawia sposób ustalania
kryterium przeszukiwania bazy danych;
- przygotowuje i wysyła
korespondencje z załącznikiem;
- korzysta w Internecie z różnego
rodzaju wyszukiwarek;
- potrafi wyjaśnić pojęcie wyszukiwarka;
- instaluje w wybranym przez
siebie folderze edukacyjne programy multimedialne;
- ściąga z sieci materiał multimedialny
i prezentuje go na komputerze.
Celująca
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za
pierwsze półrocze;
- tworzy własną wizytówkę, blog
lub stronę WWW;
- obsługuje inne od poznanej bazy
danych;
- omawia różnice w budowie i
obsłudze różnych baz danych;
- przechowuje w skrzynce pocztowej
ważne informacje;
- tworzy bazę danych na swoim
koncie pocztowym (baza kontaktów);
- omawia cechy różnych
wyszukiwarek internetowych;
- usuwa z rejestru przy pomocy
specjalistycznego programu zbędne „śmieci” po innych programach.
Uczeń
otrzymuje ocenę wyższą jeżeli spełnia wymagania na oceny niższe i na ocenę, na
którą pretenduje.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz