Wymagania edukacyjne zaj.komputerowe kl. 6

WYMAGANIA EDUKACYJNENA POSZCZEGÓLNE OCENY
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
Klasa VI
Wymagania na ocenę śródroczną:
Niedostateczna
Uczeń nie spełnia wymogów na ocenę dopuszczającą.
Dopuszczająca
Uczeń:
- wymienia podstawowe zasady BHP obowiązujące w szkolnej pracowni komputerowej i przestrzega je;
- opisuje prawidłową postawę podczas pracy z komputerem oraz stosuje ją;
- dokonuje skutecznych prób organizacji własnego stanowiska pracy z zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
- korzysta ze wskazanych zbiorów informacji, okazując szacunek dla cudzej własności twórczej;
- objaśnia wybrane polecenia panelu sterowania jako narzędzi do konfigurowania systemu;
- tworzy podstawowe dokumenty tekstowe;
- formatuje tekst;
- wprowadza w prostych przypadkach grafikę do tekstu;
- prawidłowo rozpoczyna i kończy pracę z arkuszem kalkulacyjnym wykorzystywanym na lekcji;
- otwiera gotowy arkusz;
- odczytuje adres komórki;
- umieszcza dane w komórkach arkusza;
- zapisuje w pliku zmodyfikowany arkusz;
- przegląda zawartość arkusza kalkulacyjnego;
- zaznacza obszar komórek;
- omawia budowę okna programu;
- objaśnia zastosowanie charakterystycznych elementów okna arkusza kalkulacyjnego;
- omawia podstawowe operacje wykonywane w oknie arkusza;
- rozróżnia skoroszyt i arkusz oraz wyjaśnia sposób operowania nimi;
- wyjaśnia pojęcia: kolumna, wiersz, komórka, pasek formuły, obszar roboczy, zakładka, adres komórki, zakres komórek, komórka aktywna;
- instaluje i uruchamia program typu Biblioteka;
- wyjaśnia pojęcie bazy danych i omawia jej zastosowania;
- podaje przykłady baz danych znanych z życia codziennego.
Dostateczna
Uczeń:
- wymienia podstawowe zasady zachowania się w pracowni komputerowej, przestrzega je i pilnuje by inni je przestrzegali;
- rozróżnia elementy zestawu komputerowego, omawia je i łączy w całość;
- potrafi samodzielnie i poprawnie zalogować się do szkolnej komputerów i wylogować się;
- tworzy, poprawia i uzupełnia dokumenty tekstowe,
- wprowadza do dokumentów tekstowych proste tabele;
- wprowadza do dokumentów elementy graficzne;
- prowadzi podstawowe formatowanie dokumentu tekstowego;
- przenosi i kopiuje zawartość komórek metodą przeciągana (wypełniania) oraz za pośrednictwem schowka;
- wypełnia komórki serią danych metodą przeciągania;
- wykonuje tabele w arkuszu według wzoru (nadaje nazwy wierszom i kolumnom);
- nadaje danym określony format;
- formatuje tabelę według podanego wzoru (wygląd, szerokość i wysokość kolumn i wierszy, rodzaj czcionki);
- wykonuje w arkuszu obliczenia, tworząc proste formuły;
- stosuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania zadań arytmetycznych;
- wykonuje obliczenia, wykorzystując w formułach poznane funkcje (suma, max, min, średnia);
- wymienia typy danych wprowadzanych do arkusza;
- opisuje standardowe rozmieszczenie danych różnych typów w komórkach arkusza;
- omawia zasady tworzenia i przeznaczenie formuł;
- objaśnia sposoby umieszczania danych w komórkach;
- ustala kryterium uporządkowania i sortuje bazę danych;
- omawia budowę bazy danych;
- wskazuje pola i rekordy w programie Biblioteka.
Dobra
Uczeń:
- nienagannie stosuje się do regulaminu pracowni;;
- omawia ogólne przeznaczenie elementów zestawu komputerowego, czyści go i łączy elementy;
- do wyszukiwania plików wykorzystuje znaki globalne;
- tworzy i rozbudowuje strukturę folderów na dysku różnymi sposobami;
- swobodnie tworzy dokumenty tekstowe o trudnej składni i formacie;
- wprowadza do tekstu i formatuje tabele;
- przyozdabia dokument elementami grafiki z wykorzystaniem pola tekstowego;
- wybiera optymalny sposób poruszania się po arkuszu kalkulacyjnym;
- wykorzystuje różne sposoby wprowadzania zmian do komórek arkusza;
- charakteryzuje różnicę między odpowiednimi typami danych;
- omawia zastosowanie arkusza kalkulacyjnego;
- omawia sposoby poruszania się po arkuszu;
- podaje przykłady wykorzystania menu edycja do wypełniania komórek;
- wymienia elementy formatowania;
- określa strukturę bazy danych obsługiwanej przez program biblioteka (rekordy, pola oraz typy tych pól).
Bardzo dobra
Uczeń:
- omawia zasady zachowania się w pracowni komputerowej i przedstawia je innym;
- omawia przeznaczenie elementów zestawu komputerowego – opisuje ich przeznaczenie;
- przestrzega przed niebezpieczeństwem korzystania z urządzeń elektrycznych;
- omawia elementy komputera znajdujące się w jednostce centralnej;
- prezentuje i uzasadnia własną wizję możliwości wykorzystania komputera i urządzeń opartych na technice komputerowej w wymianie informacji i komunikowaniu się użytkowników oraz w wykonywaniu codziennych czynności;
- wprowadza wykresy i diagramy do tekstu;
- korzysta z Internetu w celu znalezienia informacji, które wkleja do dokumentu;
- wkleja do dokumentu grafikę znalezioną w sieci internetowej;
- projektuje tabelę w arkuszu kalkulacyjnym;
- dobiera właściwy format danych;
- ustala parametry formatowania tabeli arkusza w celu właściwego eksponowania jej zawartości;
- zapisuje złożone wyrażenia arytmetyczne w postaci formuł;
- stosuje optymalne metody wprowadzania danych i formuł do komórek arkusza kalkulacyjnego;
- analizuje skutki kopiowania formuł i wypełniania komórek formułami, w których zastosowano adresowanie względne;
- wykorzystuje poznane narzędzia i dostępne w arkuszu kalkulacyjnym operacje do wykonania obliczeń dla różnych zestawów danych;
- objaśnia zastosowanie poleceń formatowania tabeli;
- porównuje formuły tworzone z liczb z formułami zawierającymi odwołania do komórek arkusza;
- wyjaśnia pojęcia: funkcja, argument;
- omawia przykłady funkcji, sposobu ich zapisu i wykorzystania w formułach;
- wyjaśnia różnice w występujących w formułach odwołaniach do komórek za pomocą adresu względnego i adresu bezwzględnego;
- ustala kryterium wyszukiwania;
- objaśnia rolę operacji sortowania w wyszukiwaniu danych.
Celująca
Uczeń:
- omawia szczegółowo zasady zachowania się w pracowni komputerowej i przestrzega je;
- tłumaczy innym regulamin pracowni;
- zmienia parametry konfiguracji środowiska Windows w programach panelu sterowania: dźwięki, ekran, klawiatura, kompozycja pulpitu;
- omawia różnice między grafiką bitmapową a wektorową;
- wprowadza do tabel grafikę;
- prowadzi zaawansowane formatowanie tabel;
- prowadzi zaawansowane formatowanie wykresów i diagramów;
- rozwiązuje za pomocą arkusza kalkulacyjnego zadania z różnych dziedzin;
- wykorzystuje w formułach wykonujących obliczenia adresowanie bezwzględne i mieszane;
- stosuje w formułach funkcje logiczne;
- tworzy wykresy do wykonywanych zadań;
- obsługuje inne arkusze kalkulacyjne;
- omawia operację wstawiania wiersza (kolumny) do istniejącej tabeli i usuwania go z niej;
- omawia na przykładach pojęcia adresu względnego i adresu bezwzględnego;
- wyjaśnia, jakie korzyści wynikają z różnego rodzaju adresowania w arkuszu;
- podaje przykłady i zastosowanie różnych baz danych.





































Wymagania na ocenę końcoworoczną:
Niedostateczna
Uczeń nie spełnia wymogów na ocenę dopuszczającą.
Dopuszczająca
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
- przegląda bazę danych;
- odczytuje informacje z wybranego rekordu;
- rozróżnia dwa pojęcia bazy danych – zbiór danych i program obsługi danych (np. Biblioteka);
- omawia zastosowanie charakterystycznych elementów okna programu biblioteka i sposób ich obsługi;
- potrafi zajrzeć w zbiory innego komputera w sieci pracowni;
- zakłada konto pocztowe;
- odbiera listy;
- wysyła listy w postaci krótkich informacji tekstowych;
- objaśnia co to jest konto pocztowe;
- przegląda zasoby Internetu
- potrafi wyjaśnić cel istnienia Internetu;
- korzysta z podstawowych sposobów poszukiwania w Internecie;
- korzysta z encyklopedii internetowej;
- korzysta ze słowników i encyklopedii multimedialnych zainstalowanych na komputerze.
Dostateczna
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
- objaśnia wybrane polecenia panelu sterowania jako narzędzi do konfigurowania systemu;
- wskazuje zmiany w pracy systemu, jakie zaobserwował po ustaleniu nowej konfiguracji;
- przegląda uporządkowaną według ustalonego kryterium bazę danych;
- wprowadza zmiany do pól bazy danych;
- modyfikuje bazę danych, dodając i usuwając rekordy;
- wyjaśnia pojecie typ pola bazy danych;
- wymienia podstawowe operacje wykonywane na bazach danych;
- wymienia zalety komputerowego gromadzenia i przetwarzania danych;
- omawia sposoby zmiany uporządkowania rekordów baz danych i kryteriów uporządkowania;
- omawia sposoby aktualizowanych danych, dodawania i usuwania rekordów;
- redaguje, wysyła i odbiera listy elektroniczne;
- wyjaśnia pojęcia: poczta elektroniczna, konto pocztowe, adres e-mail, program pocztowy;
- wymienia charakterystyczne elementy okna programu pocztowego;
- omawia elementy okna redagowania wiadomości;
- korzysta z encyklopedii internetowych;
- korzysta z polecenia szukaj w Internecie i encyklopediach internetowych;
- korzysta z encyklopedii i słowników multimedialnych;
- rozwiązuje w Internecie quizy i zadania.
Dobra
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
- charakteryzuje operacje wykonywane na bazach danych;
- wyjaśnia rolę rekordu i rolę pola w bazie danych;
- ustala swoje zasady w internetowej skrzynce pocztowej;
- odbiera wiadomości z załącznikami;
- czyta załączniki dołączone do poczty;
- korzysta z funkcji szukaj w Internecie z rozdziałem na różne rodzaje dokumenty (tekst, grafika, itp.)
- uruchamia pliki multimedialne w sieci Internetowej;
- instaluje we wskazanym folderze encyklopedia i słowniki multimedialne;
- wyszukuje w Internecie wersje darmowe słowników i encyklopedii.
Bardzo dobra
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
- zapisuje na dysku strony internetowe;
- tworzy listy elektroniczne z załącznikami;
- wyjaśnia pojęcia: serwer pocztowy, skrzynka pocztowa;
- objaśnia obsługę okna programu pocztowego;
- przeprowadza instalację i deinstalację programów;
- dokonuje zmian parametrów konfiguracji środowiska Windows (w programie Mysz i Data/Godzina);
- omawia zadania programu instalacyjnego;
- wyjaśnia różnicę między deinstalowaniem a kasowaniem programu z dysku;
- wyszukuje dane w bazie danych na podstawie ustalonego kryterium;
- omawia sposób ustalania kryterium przeszukiwania bazy danych;
- przygotowuje i wysyła korespondencje z załącznikiem;
- korzysta w Internecie z różnego rodzaju wyszukiwarek;
- potrafi wyjaśnić pojęcie wyszukiwarka;
- instaluje w wybranym przez siebie folderze edukacyjne programy multimedialne;
- ściąga z sieci materiał multimedialny i prezentuje go na komputerze.
Celująca
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
- tworzy własną wizytówkę, blog lub stronę WWW;
- obsługuje inne od poznanej bazy danych;
- omawia różnice w budowie i obsłudze różnych baz danych;
- przechowuje w skrzynce pocztowej ważne informacje;
- tworzy bazę danych na swoim koncie pocztowym (baza kontaktów);
- omawia cechy różnych wyszukiwarek internetowych;
- usuwa z rejestru przy pomocy specjalistycznego programu zbędne „śmieci” po innych programach.

Uczeń otrzymuje ocenę wyższą jeżeli spełnia wymagania na oceny niższe i na ocenę, na którą pretenduje.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz