WYMAGANIA
EDUKACYJNE NA POSZCZEGÓLNE OCENY
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
Klasa V
Wymagania na ocenę śródroczną:
Niedostateczna
Uczeń
nie spełnia wymogów na ocenę dopuszczającą.
Dopuszczająca
Uczeń:
- wymienia podstawowe zasady BHP
obowiązujące w szkolnej pracowni komputerowej;
- opisuje prawidłową postawę
podczas pracy z komputerem;
- dokonuje skutecznych prób
organizacji własnego stanowiska pracy z zachowaniem podstawowych zasad
bezpieczeństwa i higieny pracy;
- korzysta ze wskazanych zbiorów
informacji, okazując szacunek dla cudzej własności twórczej;
- omawia zastosowanie podstawowych
elementów zestawu komputerowego (monitor, klawiatura, mysz, głośniki, mikrofon,
drukarka);
- wymienia rodzaje pamięci
zewnętrznych komputera, jakie wykorzystuje w pracy z komputerem (dyskietka,
dysk twardy, CD-ROM);
-
podaje przykłady przejawów piractwa komputerowego;
- rozpoznaje wersję systemu
Windows, pod nadzorem którego pracują komputery w szkolnej pracowni komputerowej;
- obsługuje okna i menu programów
oraz okna dialogowe z wykorzystaniem poznanych elementów;
- uruchamia programy,
wykorzystując: ikonę skrótu na pulpicie, przycisk start lub aplikację mój
komputer lub eksplorator;
- przegląda zawartość folderów na
różnych poziomach ich struktury, korzystając z programu mój komputer lub
eksplorator;
- omawia pojęcie wirusa
komputerowego i sposoby przeciwdziałania wirusom komputerowym;
- wskazuje zmiany w pracy systemu,
jakie zaobserwował po ustaleniu nowej konfiguracji;
- wprowadza zmiany w rysunkach:
usuwa usterki, uzupełnia, koloruje;
- wykonuje rysunki z prostych
elementów graficznych, dobierając kolor oraz narzędzie i jego cechy;
- dobiera kolor napisu, rodzaj
czcionki i jej atrybuty;
- komponuje rysunki z gotowych
elementów z wykorzystaniem operacji kopiowania i przenoszenia;
- omawia przeznaczenie edytora
grafiki;
- wskazuje elementy okna edytora
grafiki i objaśnia ich zastosowanie;
- omawia przeznaczenie i cechy
poszczególnych narzędzi edytora grafiki;
- wyjaśnia rolę przycisków myszy w
operowaniu kolorem pierwszo- i drugoplanowym;
- uruchamia edytor Word;
- otwiera dokumenty i przegląda je
w różnych widokach;
- pisze tekst z podziałem na
akapity według zasad poprawnego wpisywania tekstu;
- usuwa z tekstu usterki z
zastosowaniem klawiszy do kasowania znaków;
- zapisuje dokument w pliku,
dobierając nazwę do zawartości;
- wykorzystuje operacje
zaznaczania do wprowadzania do tekstu zmian i poprawek;
- wykonuje operacje na fragmencie
tekstu (usuwania, przenoszenia w inne miejsce, kopiowania) za pomocą schowka
i metodą przeciągania;
- omawia zastosowanie edytora
tekstu;
- omawia sposoby zaznaczania
tekstu.
Dostateczna
Uczeń:
- wymienia podstawowe zasady
zachowania się w pracowni komputerowej i przestrzega je;
- rozróżnia elementy zestawu
komputerowego i omawia je;
- potrafi samodzielnie i poprawnie
zalogować się do szkolnej komputerów i wylogować się;
- uruchamia programy z wykazu
programów w menu Start;
- charakteryzuje sposób obsługi
szkolnego sprzętu komputerowego;
- wyjaśnia pojęcia: procesor,
płyta główna, pamięć komputera, pulpit, okno programu, aplikacja, folder (katalog),
komputer multimedialny, program multimedialny, Internet, piractwo komputerowe,
prawa autorskie;
- wymienia korzyści wynikające z
szerokiego zastosowania komputerów w życiu codziennym;
- wyjaśnia potrzebę zapobiegania
piractwu komputerowemu;
- tworzy na pulpicie skrót
do programu, korzystając z różnych sposobów;
- wykorzystuje polecenia z menu
podręcznego do tworzenia struktury folderów;
- kopiuje pojedyncze pliki i
foldery za pośrednictwem schowka i metodą przeciągania;
- usuwa plik lub folder,
korzystając z menu podręcznego;
- opróżnia kosz i odzyskuje z
niego skasowane pliki i foldery;
- zapisuje pliki na dysku,
zmieniając jego nazwę lub lokalizację;
- zmienia rozmiar i położenie okna
według potrzeb oraz odkłada okno na pasek zadań i przywraca je na pulpit;
- otwiera pliki z aplikacji, w
której zostały utworzone;
- omawia pojęcie wirusa
komputerowego i sposoby przeciwdziałania wirusom komputerowym;
- dołącza napisy do rysunków na
przezroczystym lub kolorowym tle;
- wykorzystuje w pracach
graficznych elementy innych rysunków;
- tworzy kompozycje graficzne
według wzoru;
- drukuje wybrany dokument bez
zmiany ustawień parametrów drukowania;
- omawia sposób wyboru i zmiany
koloru napisu;
- wyjaśnia sposób wyboru i zmiany
rodzajów czcionki i jej atrybutów;
- objaśnia operacje kopiowania,
przesuwania i usuwania elementów w obszarze jednego rysunku;
- stosuje poznane operacje
redagowania tekstu w celu opracowania jego treści według podanego wzoru (opisu);
- formatuje czcionkę w tekście
według wzoru (opisu): zmienia rodzaj czcionki, jej rozmiar, styl i kolor.
Dobra
Uczeń:
- wymienia zasady zachowania się w
pracowni komputerowej i przestrzega je;
- omawia ogólne przeznaczenie
elementów zestawu komputerowego;
- wymienia elementy komputera
znajdujące się w jednostce centralnej i nośniki pamięci masowej;
- wie, na czym polega uruchomienie
komputera i programu komputerowego;
- ocenia organizację stanowisk
pracy i dostosowuje ją do swoich potrzeb;
- charakteryzuje najczęściej
popełniane błędy podczas organizacji komputerowego stanowiska pracy;
- określa, jakie elementy składają
się na legalną dokumentację oprogramowania (licencja, numer licencyjny,
ewentualnie karta rejestracyjna);
- omawia zagrożenia dla zdrowia
człowieka, jakie niesie nieprzestrzeganie zasad bezpiecznej i higienicznej
pracy z komputerem;
- omawia zastosowanie skanera,
plotera, słuchawek, modemu w zestawie komputerowym;
- wskazuje na zagrożenia
wynikające z użytkowania pirackiego oprogramowania;
- omawia korzyści wynikające z
legalnego użytkowania oprogramowania;
- kojarzy ikony i rozszerzenia
nazwy pliku z jego rodzajem;
- wyszukuje dowolny plik lub grupę
plików za pomocą polecenia znajdź z menu start;
- uruchamia programy za pomocą
polecenia znajdź lub uruchom z menu start;
- przegląda zasoby komputera,
korzystając z programu eksplorator Windows;
- nadaje plikom i folderom nowe
nazwy różnymi metodami;
- zaznacza grupę plików lub
folderów;
- opróżnia kosz i odzyskuje z
niego skasowane grupy plików lub folderów;
- omawia rolę schowka w
wykonywaniu różnych operacji w środowisku Windows;
- objaśnia potrzebę instalowania
programów;
- ustala atrybuty rysunku;
- wykorzystuje skróty klawiszowe w
pracy z edytorem grafiki;
- definiuje i wykorzystuje kolory
niestandardowe;
- przedstawia w postaci graficznej
(przy użyciu edytora grafiki) rozwiązanie prostych problemów z różnych
dziedzin;
- wyjaśnia pojęcie: atrybuty
rysunku;
- dostosowuje okno programu do
własnych potrzeb i upodobań ;
- redaguje własne teksty z
wykorzystaniem poznanych operacji wykonywanych na fragmentach tekstu;
- omawia najważniejsze funkcje
edytora tekstu;
- wskazuje różnice w budowie okna
w programie Word, w porównaniu z wcześniej poznanymi aplikacjami;
- objaśnia różne sposoby wykonania
operacji: przenoszenia, kopiowania i usuwania na zaznaczonym fragmencie tekstu.
Bardzo dobra
Uczeń:
- omawia zasady zachowania się w
pracowni komputerowej i przestrzega je;
- omawia przeznaczenie elementów
zestawu komputerowego – oisuje je;
- przestrzega przed
niebezpieczeństwem korzystania z urządzeń elektrycznych;
- omawia elementy komputera
znajdujące się w jednostce centralnej;
- wie, czym jest system
operacyjny;
- zna jednostki pamięci; omawia
procesy zachodzące podczas uruchamiania programu komputerowego;
- przewiduje skutki nieprawidłowego
zorganizowania komputerowego stanowiska pracy;
- charakteryzuje możliwości
wykorzystania komputera w procesie nauczania i uczenia się;
- wyjaśnia pojęcia: gniazdo, bit,
bajt, zawieszenie komputera;
- szereguje jednostki pamięci
komputera według wielkości;
- rozróżnia najważniejsze gniazda
służące do połączenia urządzeń zewnętrznych;
- tworzy, zapisuje i otwiera pliki
w różnych aplikacjach; kojarzy rozszerzenia nazwy pliku z aplikacją, w której
plik powstaje;
- charakteryzuje szkodliwe
działania wirusów komputerowych;
- kopiuje i usuwa grupę plików lub
folderów dowolną metodą;
- wskazuje na zagrożenia
wynikające z niekompetentnego posługiwania się poleceniami panelu sterowania;
- pozyskuje rysunki z różnych
źródeł;
- wstawia do tworzonego obrazu rysunek
z pliku;
- wykonuje rysunki i bogate
kolorystycznie kompozycje graficzne z napisami według własnego z wykorzystaniem
pozyskanych elementów;
- ustala parametry drukowania;
- objaśnia zastosowanie schowka w
operacjach kopiowania i przenoszenia elementów między rysunkami;
- omawia polecenia przekształcania
elementów rysunku: zmiany rozmiarów, obrotu i odbicia symetrycznego;
- nadaje tworzonym dokumentom
format stosowny do treści;
- redaguje i formatuje tekst
zawierający elementy graficzne;
- formatuje elementy graficzne
umieszczone w dokumencie tekstowym;
- objaśnia sposób umieszczenia w
tekście rysunku wykonanego w edytorze graficznym za pomocą schowka.
Celująca
Uczeń:
- omawia szczegółowo zasady
zachowania się w pracowni komputerowej i przestrzega je;
- omawia wewnętrzną budowę
komputera – rodzaje pamięci;
- wymienia funkcje systemu
operacyjnego;
- analizuje wady i zalety
komputeryzacji życia;
- obsługuje urządzenia
peryferyjne;
- omawia metodę zapisu danych na
twardym dysku, dyskietce i płycie CD, DVD kluczu USB;
- wyjaśnia pojęcia: rozdzielczość
obrazu, piksel, plug and play, ROM, USB, CD-R, CD-RW, DVD, DVD-RW, nagrywarka;
- dostosowuje pasek zadań do
swoich potrzeb i upodobań;
- wykorzystuje program pomocy do
rozwiązywania problemów związanych z pracą w środowisku Windows;
- objaśnia zastosowanie skrótów
klawiszowych w systemie Windows;
- omawia proces formatowania
dyskietki oraz dysku twardego;
- wyjaśnia zadania polecenia dodaj/usuń
programy
- projektuje i wykonuje prace
graficzne o praktycznym zastosowaniu;
- tworzy tapety na pulpicie z
własnych prac lub zrzutów ekranów;
- dostosowuje elementy okna
programu do własnych potrzeb;
- obsługuje inne (niż
wykorzystywany na lekcji) programy graficzne;
- umieszcza w dokumencie nagłówek
i stopkę oraz ustala ich format;
- umieszcza w tekście inicjały;
- formatuje tekst w kolumny i
nadaje im pożądane wielkości;
- analizuje podobieństwa i różnice
w pracy programów wordpad i word.
Wymagania na ocenę końcowo roczną:
Niedostateczna
Uczeń
nie spełnia wymogów na ocenę dopuszczającą.
Dopuszczająca
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za
pierwsze półrocze;
- podaje przykłady zastosowania
komputera w różnych dziedzinach życia;
- charakteryzuje elementy
środowiska Windows;
- wyjaśnia potrzebę deinstalowania
programu;
- wprowadza proste tabele;
- potrafi przeprowadzać
formatowanie tekstu w oknach tabel ;
- usuwa z tekstu usterki z
zastosowaniem klawiszy do kasowania znaków;
- tworzy podstawowe napisy ozdobne
z wykorzystaniem programu wordart;
- zapisuje dokument w pliku, dobierając
nazwę do zawartości;
- omawia zastosowanie tabel;
- omawia sposoby zaznaczania
okienek w tabelach;
- uruchamia i obsługuje programy
edukacyjne z różnych dziedzin;
- wyszukuje w multimedialnych
zbiorach informacje na zadany temat;
- otwiera strony WWW z dysku i
przegląda je w trybie offline;
- łączy się z Internetem według
wskazówek;
- wyszukuje na wskazanych stronach
internetowych informacje na zadany temat;
- objaśnia pojęcia: multimedia,
program multimedialny, program edukacyjny, Internet, sieć WWW, strona WWW,
adres strony WWW;
- omawia zasady poruszania się po
dokumentach hipertekstowych;
- objaśnia funkcje przeglądarki
internetowej i sposób jej obsługi.
Dostateczna
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za
pierwsze półrocze;
- wskazuje zastosowania: edytora
tekstu, edytora grafiki, bazy danych;
- sprawdza wybrany dysk programem
antywirusowym i niszczy ewentualnie wykryte wirusy według wskazówek;
- ustala parametry akapitów:
wyrównania, wcięcia, odstępy między wierszami według wzoru (opisu);
- tworzy tabele według zadanego
wzoru;
- dokonuje podstawowych czynności
formatowania tabel i tekstu znajdującego się w tabelach;
- wprowadza i zmienia tekst w
tabelach;
- tworzy napisy ozdobne z
wykorzystaniem programu wordart;
- potrafi przy niewielkiej pomocy
wykorzystywać narzędzie do tworzenia prostych wykresów w edytorze tekstu;
- korzysta z podglądu wydruku w
celu przygotowania dokumentu do druku;
- ustala parametry drukowania;
- drukuje przygotowany dokument;
- objaśnia budowę okna programu i
jego elementów;
- wskazuje sposoby zmiany czcionki
i jej atrybutów;
- omawia rodzaje wyrównań tekstu i
stosowanych wcięć, podaje jeden ze sposobów ich ustalania;
- korzysta z encyklopedii
internetowej;
- gromadzi informacje i
wykorzystuje je do opracowania prostych form wypowiedzi;
- obsługuje gry komputerowe po
zapoznaniu się z wewnętrzną instrukcją pomocy.
Dobra
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za
pierwsze półrocze;
- tworzy ozdobne napisy;
- tworzy teksty z zastosowaniem
indeksu górnego i dolnego;
- wyróżnia fragmenty tekstu przez
stosowanie wersalików i kapitalików;
- ustala format czcionki w
tekście, dobierając go do treści;
- ustala i zmienia odstępy między
akapitami;
- wyjaśnia pojęcia: indeks górny i
dolny, kapitaliki, wersaliki;
- tworzy tabele nietypowe;
- formatuje krawędzie okienka w
tabelach;
- wykorzystuje gotowe dane
liczbowe do tworzenia wykresów i diagramów;
- dobiera programy edukacyjne,
wspomagające rozwiązywanie problemów z różnych przedmiotów;
- żegluje po Internecie,
korzystając z różnych wyszukiwarek w celu odnalezienia informacji do opracowania
własnych wypowiedzi;
- omawia zastosowanie
wykorzystywanych programów edukacyjnych;
- omawia pojęcie wyszukiwarki
internetowej i jej rolę w przeglądaniu zasobów internetowych.
Bardzo dobra
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za
pierwsze półrocze;
- rozmieszcza tekst w kolumnach,
wykorzystując tabulatory;
- prowadzi automatyczne sortowanie
danych w tabelach;
- przygotowuje dane, według
których tworzy wykresy i diagramy;
- prowadzi formatowanie (podstawowe)wykresów;
- redaguje i formatuje dokumenty
według własnego pomysłu;
- omawia sposób wyboru cech
czcionki: indeksu górnego, indeksu dolnego, kapitalików i wersalików z polecenia
czcionka z menu format;
- wskazuje na różne sposoby
formatowania akapitu (za pomocą poleceń z menu format|akapit, przycisków
na pasku narzędzi lub suwaków znajdujących się na linijce);
- wyjaśnia pojęcie tabulatora i
omawia sposoby jego ustalania (za pomocą polecenia format|tabulatory lub
ustawiania tabulatorów na linijce);
- omawia sposoby wstawiania do
tekstu obiektów wordart, klipartów i rysunków zapisanych w pliku;
- pobiera tekst ze strony
internetowej teksty oraz rysunki i zapisuje je w plikach;
- wskazuje na zagrożenia
wynikające z niewłaściwego doboru gier komputerowych i zbyt długiego oddawania
się tego typu rozrywce.
Celująca
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za
pierwsze półrocze;
- wstawia do dokumentu tabelę;
- formatuje tabelę – skomplikowane
kształty;
- wykorzystuje dane z tabeli do
tworzenia wykresów i diagramów;
- formatuje wykresy i diagramy;
- kopiuje i przestawia wykresy;
- obsługuje inne niż
wykorzystywane na lekcji edytory tekstu;
- tworzy własne prezentacje z
wykorzystaniem zgromadzonych informacji z różnych źródeł;
- omawia sposoby komunikacji
internetowej.
Uczeń
otrzymuje ocenę wyższą jeżeli spełnia wymagania na oceny niższe i na ocenę, na
którą pretenduje.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz