Wymagania edukacyjne zaj.komputerowe kl. 5

WYMAGANIA EDUKACYJNE NA POSZCZEGÓLNE OCENY
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
Klasa V
Wymagania na ocenę śródroczną:
Niedostateczna
Uczeń nie spełnia wymogów na ocenę dopuszczającą.
Dopuszczająca
Uczeń:
- wymienia podstawowe zasady BHP obowiązujące w szkolnej pracowni komputerowej;
- opisuje prawidłową postawę podczas pracy z komputerem;
- dokonuje skutecznych prób organizacji własnego stanowiska pracy z zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
- korzysta ze wskazanych zbiorów informacji, okazując szacunek dla cudzej własności twórczej;
- omawia zastosowanie podstawowych elementów zestawu komputerowego (monitor, klawiatura, mysz, głośniki, mikrofon, drukarka);
- wymienia rodzaje pamięci zewnętrznych komputera, jakie wykorzystuje w pracy z komputerem (dyskietka, dysk twardy, CD-ROM);
-  podaje przykłady przejawów piractwa komputerowego;
- rozpoznaje wersję systemu Windows, pod nadzorem którego pracują komputery w szkolnej pracowni komputerowej;
- obsługuje okna i menu programów oraz okna dialogowe z wykorzystaniem poznanych elementów;
- uruchamia programy, wykorzystując: ikonę skrótu na pulpicie, przycisk start lub aplikację mój komputer lub eksplorator;
- przegląda zawartość folderów na różnych poziomach ich struktury, korzystając z programu mój komputer lub eksplorator;
- omawia pojęcie wirusa komputerowego i sposoby przeciwdziałania wirusom komputerowym;
- wskazuje zmiany w pracy systemu, jakie zaobserwował po ustaleniu nowej konfiguracji;
- wprowadza zmiany w rysunkach: usuwa usterki, uzupełnia, koloruje;
- wykonuje rysunki z prostych elementów graficznych, dobierając kolor oraz narzędzie i jego cechy;
- dobiera kolor napisu, rodzaj czcionki i jej atrybuty;
- komponuje rysunki z gotowych elementów z wykorzystaniem operacji kopiowania i przenoszenia;
- omawia przeznaczenie edytora grafiki;
- wskazuje elementy okna edytora grafiki i objaśnia ich zastosowanie;
- omawia przeznaczenie i cechy poszczególnych narzędzi edytora grafiki;
- wyjaśnia rolę przycisków myszy w operowaniu kolorem pierwszo- i drugoplanowym;
- uruchamia edytor Word;
- otwiera dokumenty i przegląda je w różnych widokach;
- pisze tekst z podziałem na akapity według zasad poprawnego wpisywania tekstu;
- usuwa z tekstu usterki z zastosowaniem klawiszy do kasowania znaków;
- zapisuje dokument w pliku, dobierając nazwę do zawartości;
- wykorzystuje operacje zaznaczania do wprowadzania do tekstu zmian i poprawek;
- wykonuje operacje na fragmencie tekstu (usuwania, przenoszenia w inne miejsce, kopiowania) za pomocą schowka i metodą przeciągania;
- omawia zastosowanie edytora tekstu;
- omawia sposoby zaznaczania tekstu.
Dostateczna
Uczeń:
- wymienia podstawowe zasady zachowania się w pracowni komputerowej i przestrzega je;
- rozróżnia elementy zestawu komputerowego i omawia je;
- potrafi samodzielnie i poprawnie zalogować się do szkolnej komputerów i wylogować się;
- uruchamia programy z wykazu programów w menu Start;
- charakteryzuje sposób obsługi szkolnego sprzętu komputerowego;
- wyjaśnia pojęcia: procesor, płyta główna, pamięć komputera, pulpit, okno programu, aplikacja, folder (katalog), komputer multimedialny, program multimedialny, Internet, piractwo komputerowe, prawa autorskie;
- wymienia korzyści wynikające z szerokiego zastosowania komputerów w życiu codziennym;
- wyjaśnia potrzebę zapobiegania piractwu komputerowemu;
- tworzy na pulpicie skrót do programu, korzystając z różnych sposobów;
- wykorzystuje polecenia z menu podręcznego do tworzenia struktury folderów;
- kopiuje pojedyncze pliki i foldery za pośrednictwem schowka i metodą przeciągania;
- usuwa plik lub folder, korzystając z menu podręcznego;
- opróżnia kosz i odzyskuje z niego skasowane pliki i foldery;
- zapisuje pliki na dysku, zmieniając jego nazwę lub lokalizację;
- zmienia rozmiar i położenie okna według potrzeb oraz odkłada okno na pasek zadań i przywraca je na pulpit;
- otwiera pliki z aplikacji, w której zostały utworzone;
- omawia pojęcie wirusa komputerowego i sposoby przeciwdziałania wirusom komputerowym;
- dołącza napisy do rysunków na przezroczystym lub kolorowym tle;
- wykorzystuje w pracach graficznych elementy innych rysunków;
- tworzy kompozycje graficzne według wzoru;
- drukuje wybrany dokument bez zmiany ustawień parametrów drukowania;
- omawia sposób wyboru i zmiany koloru napisu;
- wyjaśnia sposób wyboru i zmiany rodzajów czcionki i jej atrybutów;
- objaśnia operacje kopiowania, przesuwania i usuwania elementów w obszarze jednego rysunku;
- stosuje poznane operacje redagowania tekstu w celu opracowania jego treści według podanego wzoru (opisu);
- formatuje czcionkę w tekście według wzoru (opisu): zmienia rodzaj czcionki, jej rozmiar, styl i kolor.
Dobra
Uczeń:
- wymienia zasady zachowania się w pracowni komputerowej i przestrzega je;
- omawia ogólne przeznaczenie elementów zestawu komputerowego;
- wymienia elementy komputera znajdujące się w jednostce centralnej i nośniki pamięci masowej;
- wie, na czym polega uruchomienie komputera i programu komputerowego;
- ocenia organizację stanowisk pracy i dostosowuje ją do swoich potrzeb;
- charakteryzuje najczęściej popełniane błędy podczas organizacji komputerowego stanowiska pracy;
- określa, jakie elementy składają się na legalną dokumentację oprogramowania (licencja, numer licencyjny, ewentualnie karta rejestracyjna);
- omawia zagrożenia dla zdrowia człowieka, jakie niesie nieprzestrzeganie zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem;
- omawia zastosowanie skanera, plotera, słuchawek, modemu w zestawie komputerowym;
- wskazuje na zagrożenia wynikające z użytkowania pirackiego oprogramowania;
- omawia korzyści wynikające z legalnego użytkowania oprogramowania;
- kojarzy ikony i rozszerzenia nazwy pliku z jego rodzajem;
- wyszukuje dowolny plik lub grupę plików za pomocą polecenia znajdź z menu start;
- uruchamia programy za pomocą polecenia znajdź lub uruchom z menu start;
- przegląda zasoby komputera, korzystając z programu eksplorator Windows;
- nadaje plikom i folderom nowe nazwy różnymi metodami;
- zaznacza grupę plików lub folderów;
- opróżnia kosz i odzyskuje z niego skasowane grupy plików lub folderów;
- omawia rolę schowka w wykonywaniu różnych operacji w środowisku Windows;
- objaśnia potrzebę instalowania programów;
- ustala atrybuty rysunku;
- wykorzystuje skróty klawiszowe w pracy z edytorem grafiki;
- definiuje i wykorzystuje kolory niestandardowe;
- przedstawia w postaci graficznej (przy użyciu edytora grafiki) rozwiązanie prostych problemów z różnych dziedzin;
- wyjaśnia pojęcie: atrybuty rysunku;
- dostosowuje okno programu do własnych potrzeb i upodobań ;
- redaguje własne teksty z wykorzystaniem poznanych operacji wykonywanych na fragmentach tekstu;
- omawia najważniejsze funkcje edytora tekstu;
- wskazuje różnice w budowie okna w programie Word, w porównaniu z wcześniej poznanymi aplikacjami;
- objaśnia różne sposoby wykonania operacji: przenoszenia, kopiowania i usuwania na zaznaczonym fragmencie tekstu.
Bardzo dobra
Uczeń:
- omawia zasady zachowania się w pracowni komputerowej i przestrzega je;
- omawia przeznaczenie elementów zestawu komputerowego – oisuje je;
- przestrzega przed niebezpieczeństwem korzystania z urządzeń elektrycznych;
- omawia elementy komputera znajdujące się w jednostce centralnej;
- wie, czym jest system operacyjny;
- zna jednostki pamięci; omawia procesy zachodzące podczas uruchamiania programu komputerowego;
- przewiduje skutki nieprawidłowego zorganizowania komputerowego stanowiska pracy;
- charakteryzuje możliwości wykorzystania komputera w procesie nauczania i uczenia się;
- wyjaśnia pojęcia: gniazdo, bit, bajt, zawieszenie komputera;
- szereguje jednostki pamięci komputera według wielkości;
- rozróżnia najważniejsze gniazda służące do połączenia urządzeń zewnętrznych;
- tworzy, zapisuje i otwiera pliki w różnych aplikacjach; kojarzy rozszerzenia nazwy pliku z aplikacją, w której plik powstaje;
- charakteryzuje szkodliwe działania wirusów komputerowych;
- kopiuje i usuwa grupę plików lub folderów dowolną metodą;
- wskazuje na zagrożenia wynikające z niekompetentnego posługiwania się poleceniami panelu sterowania;
- pozyskuje rysunki z różnych źródeł;
- wstawia do tworzonego obrazu rysunek z pliku;
- wykonuje rysunki i bogate kolorystycznie kompozycje graficzne z napisami według własnego z wykorzystaniem pozyskanych elementów;
- ustala parametry drukowania;
- objaśnia zastosowanie schowka w operacjach kopiowania i przenoszenia elementów między rysunkami;
- omawia polecenia przekształcania elementów rysunku: zmiany rozmiarów, obrotu i odbicia symetrycznego;
- nadaje tworzonym dokumentom format stosowny do treści;
- redaguje i formatuje tekst zawierający elementy graficzne;
- formatuje elementy graficzne umieszczone w dokumencie tekstowym;
- objaśnia sposób umieszczenia w tekście rysunku wykonanego w edytorze graficznym za pomocą schowka.
Celująca
Uczeń:
- omawia szczegółowo zasady zachowania się w pracowni komputerowej i przestrzega je;
- omawia wewnętrzną budowę komputera – rodzaje pamięci;
- wymienia funkcje systemu operacyjnego;
- analizuje wady i zalety komputeryzacji życia;
- obsługuje urządzenia peryferyjne;
- omawia metodę zapisu danych na twardym dysku, dyskietce i płycie CD, DVD kluczu USB;
- wyjaśnia pojęcia: rozdzielczość obrazu, piksel, plug and play, ROM, USB, CD-R, CD-RW, DVD, DVD-RW, nagrywarka;
- dostosowuje pasek zadań do swoich potrzeb i upodobań;
- wykorzystuje program pomocy do rozwiązywania problemów związanych z pracą w środowisku Windows;
- objaśnia zastosowanie skrótów klawiszowych w systemie Windows;
- omawia proces formatowania dyskietki oraz dysku twardego;
- wyjaśnia zadania polecenia dodaj/usuń programy
- projektuje i wykonuje prace graficzne o praktycznym zastosowaniu;
- tworzy tapety na pulpicie z własnych prac lub zrzutów ekranów;
- dostosowuje elementy okna programu do własnych potrzeb;
- obsługuje inne (niż wykorzystywany na lekcji) programy graficzne;
- umieszcza w dokumencie nagłówek i stopkę oraz ustala ich format;
- umieszcza w tekście inicjały;
- formatuje tekst w kolumny i nadaje im pożądane wielkości;
- analizuje podobieństwa i różnice w pracy programów wordpad i word.

Wymagania na ocenę końcowo roczną:
Niedostateczna
Uczeń nie spełnia wymogów na ocenę dopuszczającą.
Dopuszczająca
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
- podaje przykłady zastosowania komputera w różnych dziedzinach życia;
- charakteryzuje elementy środowiska Windows;
- wyjaśnia potrzebę deinstalowania programu;
- wprowadza proste tabele;
- potrafi przeprowadzać formatowanie tekstu w oknach tabel ;
- usuwa z tekstu usterki z zastosowaniem klawiszy do kasowania znaków;
- tworzy podstawowe napisy ozdobne z wykorzystaniem programu wordart;
- zapisuje dokument w pliku, dobierając nazwę do zawartości;
- omawia zastosowanie tabel;
- omawia sposoby zaznaczania okienek w tabelach;
- uruchamia i obsługuje programy edukacyjne z różnych dziedzin;
- wyszukuje w multimedialnych zbiorach informacje na zadany temat;
- otwiera strony WWW z dysku i przegląda je w trybie offline;
- łączy się z Internetem według wskazówek;
- wyszukuje na wskazanych stronach internetowych informacje na zadany temat;
- objaśnia pojęcia: multimedia, program multimedialny, program edukacyjny, Internet, sieć WWW, strona WWW, adres strony WWW;
- omawia zasady poruszania się po dokumentach hipertekstowych;
- objaśnia funkcje przeglądarki internetowej i sposób jej obsługi.
Dostateczna
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
- wskazuje zastosowania: edytora tekstu, edytora grafiki, bazy danych;
- sprawdza wybrany dysk programem antywirusowym i niszczy ewentualnie wykryte wirusy według wskazówek;
- ustala parametry akapitów: wyrównania, wcięcia, odstępy między wierszami według wzoru (opisu);
- tworzy tabele według zadanego wzoru;
- dokonuje podstawowych czynności formatowania tabel i tekstu znajdującego się w tabelach;
- wprowadza i zmienia tekst w tabelach;
- tworzy napisy ozdobne z wykorzystaniem programu wordart;
- potrafi przy niewielkiej pomocy wykorzystywać narzędzie do tworzenia prostych wykresów w edytorze tekstu;
- korzysta z podglądu wydruku w celu przygotowania dokumentu do druku;
- ustala parametry drukowania;
- drukuje przygotowany dokument;
- objaśnia budowę okna programu i jego elementów;
- wskazuje sposoby zmiany czcionki i jej atrybutów;
- omawia rodzaje wyrównań tekstu i stosowanych wcięć, podaje jeden ze sposobów ich ustalania;
- korzysta z encyklopedii internetowej;
- gromadzi informacje i wykorzystuje je do opracowania prostych form wypowiedzi;
- obsługuje gry komputerowe po zapoznaniu się z wewnętrzną instrukcją pomocy.
Dobra
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
- tworzy ozdobne napisy;
- tworzy teksty z zastosowaniem indeksu górnego i dolnego;
- wyróżnia fragmenty tekstu przez stosowanie wersalików i kapitalików;
- ustala format czcionki w tekście, dobierając go do treści;
- ustala i zmienia odstępy między akapitami;
- wyjaśnia pojęcia: indeks górny i dolny, kapitaliki, wersaliki;
- tworzy tabele nietypowe;
- formatuje krawędzie okienka w tabelach;
- wykorzystuje gotowe dane liczbowe do tworzenia wykresów i diagramów;
- dobiera programy edukacyjne, wspomagające rozwiązywanie problemów z różnych przedmiotów;
- żegluje po Internecie, korzystając z różnych wyszukiwarek w celu odnalezienia informacji do opracowania własnych wypowiedzi;
- omawia zastosowanie wykorzystywanych programów edukacyjnych;
- omawia pojęcie wyszukiwarki internetowej i jej rolę w przeglądaniu zasobów internetowych.
Bardzo dobra
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
- rozmieszcza tekst w kolumnach, wykorzystując tabulatory;
- prowadzi automatyczne sortowanie danych w tabelach;
- przygotowuje dane, według których tworzy wykresy i diagramy;
- prowadzi formatowanie (podstawowe)wykresów;
- redaguje i formatuje dokumenty według własnego pomysłu;
- omawia sposób wyboru cech czcionki: indeksu górnego, indeksu dolnego, kapitalików i wersalików z polecenia czcionka z menu format;
- wskazuje na różne sposoby formatowania akapitu (za pomocą poleceń z menu format|akapit, przycisków na pasku narzędzi lub suwaków znajdujących się na linijce);
- wyjaśnia pojęcie tabulatora i omawia sposoby jego ustalania (za pomocą polecenia format|tabulatory lub ustawiania tabulatorów na linijce);
- omawia sposoby wstawiania do tekstu obiektów wordart, klipartów i rysunków zapisanych w pliku;
- pobiera tekst ze strony internetowej teksty oraz rysunki i zapisuje je w plikach;
- wskazuje na zagrożenia wynikające z niewłaściwego doboru gier komputerowych i zbyt długiego oddawania się tego typu rozrywce.
Celująca
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
- wstawia do dokumentu tabelę;
- formatuje tabelę – skomplikowane kształty;
- wykorzystuje dane z tabeli do tworzenia wykresów i diagramów;
- formatuje wykresy i diagramy;
- kopiuje i przestawia wykresy;
- obsługuje inne niż wykorzystywane na lekcji edytory tekstu;
- tworzy własne prezentacje z wykorzystaniem zgromadzonych informacji z różnych źródeł;
- omawia sposoby komunikacji internetowej.


Uczeń otrzymuje ocenę wyższą jeżeli spełnia wymagania na oceny niższe i na ocenę, na którą pretenduje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz