Wymagania edukacyjne z matematyki na poszczególne
oceny
Klasa 5
Wymagania
na ocenę śródroczną:
Niedostateczna
Uczeń
nie spełnia wymogów na ocenę dopuszczającą.
Dopuszczająca
• Zamienia jednostki długości, masy, czasu – proste
przykłady.
• Zapisuje i czyta liczby w zakresie 1 000 000.
• Porównuje liczby naturalne w zakresie 1 000 000.
• Zaznacza liczby na osi liczbowej i odczytuje je –
nieskomplikowane przykłady.
• Rozróżnia znaki rzymskie w zakresie 50.
• Dodaje i odejmuje liczby naturalne w pamięci w
zakresie 1000 – proste przykłady.
• Mnoży i dzieli liczby naturalne w zakresie tabliczki
mnożenia.
• Mnoży i dzieli liczby naturalne przez 10, 100, 1000
– proste przykłady.
• Mnoży liczby w przypadkach typu 40・ 30
i dzieli liczby typu 1200 : 60.
• Wykonuje dodawanie i odejmowanie sposobem pisemnym –
proste przykłady.
• Mnoży i dzieli liczby naturalne przez liczby
jednocyfrowe oraz dwucyfrowe – proste przypadki.
• Wskazuje liczby podzielne przez 2, 5, 10, 100.
• Podaje przykłady wielokrotności liczb jednocyfrowych
w zakresie 100.
• Rozróżnia i nadaje nazwy punktom, prostym, półprostym.
• Rysuje odcinki i mierzy je.
• Podaje jednostki długości.
• Zamienia jednostki długości – proste przypadki.
• Rozróżnia kąty ostre, proste, rozwarte, pełne, półpełne.
• Rozpoznaje proste i odcinki prostopadłe i równoległe.
• Wskazuje kąty przyległe i wierzchołkowe.
• Wskazuje figury o budowie symetrycznej.
• Wyznacza oś symetrii figury, korzystając z lusterka
lub składając kartkę
• Zapisuje iloraz liczb naturalnych w postaci ułamka
zwykłego i odwrotnie.
• Przedstawia ułamek jako część całości.
• Wyszukuje ułamki właściwe i niewłaściwe w zbiorze
ułamków zwykłych.
• Zaznacza np. 1/2, 1/3, 3/4, 2/5 figury –
nieskomplikowane przykłady.
• Odczytuje ułamki zaznaczone na osi liczbowej.
• Podaje przykłady ułamków właściwych, niewłaściwych,
liczb mieszanych.
• Opisuje zaznaczoną część całości za pomocą ułamka.
• Zapisuje część całości za pomocą ułamka – proste
przypadki.
• Zamienia liczby mieszane na ułamki i odwrotnie –
proste przypadki.
• Zaznacza ułamki zwykłe na osi liczbowej, gdy podana
jest jednostka z odpowiednim jej podziałem.
• Skraca i rozszerza ułamki zwykłe – proste przykłady.
• Porównuje ułamki – proste przykłady.
• Dodaje i odejmuje ułamki o jednakowych i rożnych
mianownikach – proste przykłady.
• Mnoży ułamki zwykłe – proste przykłady.
• Dzieli ułamki zwykłe – proste przykłady.
• Rozróżnia wielokąty i nadaje im nazwy ze względu na
liczbę boków.
• Rysuje wielokąty.
• Wskazuje wierzchołki, boki, kąty wewnętrzne wielokąta.
• Wskazuje lub rysuje przekątne wielokąta.
• Opisuje własności kwadratu i prostokąta.
• Porównuje boki prostokąta za pomocą cyrkla.
• Oblicza obwód wielokąta – proste przypadki.
• Rysuje odcinki, kwadraty w skali 1 : 1, 1 : 2, 2 :
1.
Dostateczna
Wymagania
na ocenę dopuszczającą +:
• Dodaje i odejmuje złote i grosze z przekroczeniem
progu złotówki.
• Czyta i pisze słowami wielkie liczby w zakresie
miliarda.
• Stosuje w działaniach pamięciowych przemienność i
łączność dodawania i mnożenia.
• Wskazuje liczby pierwsze i złożone w zbiorze liczb
naturalnych w zakresie 100.
• Podaje przykłady liczb pierwszych i złożonych.
• Podaje dzielniki i wielokrotności liczb w zakresie
100.
• Wykonuje dodawanie, odejmowanie, mnożenie i
dzielenie w pamięci lub sposobem pisemnym.
• Wskazuje kolejność wykonywania działań.
• Oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych – proste
przypadki.
• Podaje
przykłady liczb podzielnych przez 3, 9, 100 i wskazuje liczby podzielne przez
3, 9.
• Rozwiązuje zadania krótkiej odpowiedzi z
zastosowaniem porównywania różnicowego i ilorazowego.
• Oblicza drugą i trzecią potęgę liczby jednocyfrowej.
• Stosuje obliczenia czasowe – proste przypadki.
• Dodaje i odejmuje godziny i minuty z przekroczeniem
progu godziny.
• Oblicza drogę, mając czas i prędkość lub prędkość,
mając czas i drogę – proste przypadki.
• Odczytuje dane na diagramach słupkowych.
• Podaje zaokrąglenia liczb.
• Stosuje kalkulator w niektórych obliczeniach.
• Rozwiązuje proste zadania zamknięte i otwarte w
zakresie czterech działań.
• Podaje rozwiązanie prostego równania z jedną
niewiadomą przez zgadywanie lub dopełnianie.
• Mierzy i
zapisuje długości w rożnych jednostkach – proste przypadki.
• Wykonuje obliczenia na jednostkach długości.
• Rysuje proste i odcinki prostopadłe oraz proste i
odcinki równoległe.
• Mierzy kąty mniejsze od 180° i rysuje kąty o mierze
mniejszej niż 180°.
• Rozróżnia kąty wklęsłe i wypukłe.
• Podaje miary kątów przyległych i wierzchołkowych.
• Rozwiązuje proste zadania z zastosowaniem miar i
własności poznanych kątów.
• Rysuje figury, które mają budowę symetryczną –
proste przypadki.
• Odczytuje napisy i godziny przedstawione w odbiciu
symetrycznym, używając lusterka.
• Porównuje
ułamki – proste przykłady.
• Zaznacza podane ułamki na
osi liczbowej – proste przypadki.
• Podnosi ułamki do drugiej i trzeciej potęgi.
• Podaje odwrotność liczby.
• Oblicza ułamek danej liczby – proste przykłady.
• Rozwiązuje proste zadania z zastosowaniem działań na
ułamkach.
• Oblicza wartości prostych wyrażeń arytmetycznych z
zastosowaniem działań na ułamkach.
• Nazywa wielokąty o danej liczbie boków i kątów.
• Uzasadnia, że kwadrat jest prostokątem.
• Wskazuje wielokąty wklęsłe i wypukłe.
• Stosuje twierdzenie o sumie kątów trójkąta.
• Podaje, że suma kątów wewnętrznych czworokąta jest
równa 360°.
• Rozwiązuje proste zadania, dotyczące obliczania miar
kątów wewnętrznych trójkąta i czworokąta.
• Oblicza obwody wielokątów – proste zadania.
• Oblicza długość boku kwadratu, mając dany jego
obwód.
• Oblicza długość boku prostokąta, mając dany jego
obwód i długość drugiego boku.
• Wyjaśnia sposób obliczania obwodu prostokąta, w tym
prostokąta o równych bokach i oblicza ten obwód.
• Rozróżnia skalę powiększającą, pomniejszającą oraz
skalę 1 : 1.
• Rysuje prostokąty w danej skali – proste przykłady.
• Konstruuje trójkąt z danych trzech odcinków.
• Oblicza rzeczywistą odległość z mapy lub planu i
odwrotnie – proste przykłady.
• Rozwiązuje podstawowe zadania z zastosowaniem skali.
Dobra
Wymagania
na ocenę dostateczną +:
• Zamienia jednostki długości, masy, czasu w
sytuacjach praktycznych – w zadaniach typowych.
• Wyjaśnia zasady pisania liczb w systemie rzymskim.
Zapisuje liczby znakami rzymskimi. Czyta liczby zapisane znakami rzymskimi.
• Podaje cechy podzielności liczb przez 2, 5, 10, 100,
3, 9.
• Oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych z nawiasami
kwadratowymi.
• Rozwiązuje zadania, stosując obliczenia czasowe.
• Rozwiązuje zadania, dotyczące obliczania prędkości,
drogi.
• Rysuje diagramy słupkowe i interpretuje dane na
diagramach słupkowych.
• Oblicza liczbę niewiadomą w dodawaniu, odejmowaniu,
mnożeniu, dzieleniu i sprawdza poprawność obliczeń.
• Oblicza drugą i trzecią potęgę liczby.
• Oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych, w których
występuje nawias okrągły i kwadratowy – nieskomplikowane przypadki.
• Porównuje i zamienia jednostki długości.
• Szacuje długości odcinków przed ich zmierzeniem.
• Rysuje proste prostopadłe i równoległe z użyciem
ekierki i linijki oraz kratek na kartce.
• Sprawdza prostopadłość i równoległość odcinków.
• Rysuje kąty ostre, proste, rozwarte, półpełne, pełne
i zerowe oraz porównuje je.
• Rysuje kąty przyległe i wierzchołkowe oraz podaje
ich miary.
• Konstruuje kąt równy danemu.
• Wskazuje odległość punktu od prostej.
• Rysuje kąty wklęsłe o danej mierze – proste
przypadki.
• Tworzy figury mające budowę symetryczną – proste
przypadki.
• Porównuje ułamki i uzasadnia swój wynik za pomocą
rysunku i rachunku.
• Porządkuje ułamki
rosnąco i malejąco.
• Znajduje jednostkę na osi liczbowej, mając
zaznaczonych kilka ułamków.
• Sprowadza ułamki do najmniejszego wspólnego
mianownika.
• Oblicza, jakim ułamkiem jednej liczby jest druga
liczba.
• Stosuje w zadaniach obliczanie ułamka danej liczby.
• Rozwiązuje zadania z zastosowaniem działań na
ułamkach zwykłych.
• Rozwiązuje zadania z zastosowaniem porównywania
różnicowego i ilorazowego.
• Oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych, w których
występują ułamki zwykłe.
• Uzasadnia
nazwę wielokąta.
• Wyjaśnia nazwę: wielokąt wypukły i wielokąt wklęsły.
• Rozwiązuje typowe zadania, dotyczące obliczania kątów
wewnętrznych wielokątów.
• Wyjaśnia sposób obliczania obwodu wielokąta.
• Oblicza długość boku wielokąta, mając dany obwód i
pozostałe boki wielokąta.
• Rysuje plan, np. pokoju – proste przykłady.
• Wyjaśnia sposób powiększania i pomniejszania odcinków
i wielokątów w skali, mając rysunek na kratkowanej kartce.
•
Rozwiązuje typowe zadania z zastosowaniem obliczeń, dotyczących planu i mapy.
Bardzo dobra
Wymagania na ocenę dobrą+:
• Wyjaśnia sposoby zamiany jednostek czasu, długości,
masy.
• Rozróżnia dziesiątkowe i niedziesiątkowe systemy
liczenia.
• Rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności
z zastosowaniem czterech działań, porównywania różnicowego i ilorazowego.
• Tworzy diagramy, interpretuje dane z diagramów i
zadaje pytania do diagramów.
• Szacuje wyniki działań.
• Uzasadnia zaokrąglenia liczb.
• Rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności,
dotyczące obliczeń czasowych.
• Układa i rozwiązuje zadania dotyczące porównywania
różnicowego i ilorazowego.
• Uzupełniania w zapisie liczby brakujące cyfry tak,
aby liczba była podzielna przez 2, 5, 10, 100, 3, 9.
• Zamienia
jednostki długości i wyjaśnia sposób zamiany.
• Kreśli proste równoległe o podanej odległości.
• Kreśli kąty niewypukłe o dowolnej mierze.
• Wyjaśnia zasadę wykonywania wskazanego działania na
ułamkach.
• Zaznacza ułamki na osi liczbowej, dobierając
odpowiednią jednostkę.
• Rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności,
dotyczące obliczania ułamka danej liczby.
• Rozwiązuje zadania, dotyczące obliczania liczby, gdy
dany jest jej ułamek.
• Oblicza wartości wyrażeń algebraicznych, w których
występują nawiasy.
• Uzasadnia, że suma miar kątów wewnętrznych trójkąta
jest równa 180°.
• Uzasadnia, że suma miar kątów wewnętrznych
czworokąta jest równa 360°.
• Podaje liczbę przekątnych w wielokącie.
• Rozróżnia wielokąty foremne.
• Oblicza obwód wielokąta, znając zależności między bokami
wielokąta.
• Rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności
z zastosowaniem skali.
• Rozwiązuje nietypowe zadania z zastosowaniem obliczeń,
dotyczących planu i mapy.
• Ustala skalę, mając daną odległość rzeczywistą i odległość
na planie lub mapie.
• Sporządza plan, np. pokoju, działki.
Celująca
Wymagania na ocenę bardzo
dobrą +:
• Uzupełnia w działaniach pisemnych brakujące cyfry
tak, aby działanie było wykonane poprawnie.
• Rozwiązuje tekstowe zadania problemowe.
• Ocenia wykonalność działań w zbiorze liczb
naturalnych.
• Uzupełnia nawiasy w wyrażeniach arytmetycznych tak,
aby uzyskać równość.
• Uzupełnia wyrażenia arytmetyczne z nawiasami
kwadratowymi i oblicza je.
• Wyjaśnia
sposoby rysowania kątów niewypukłych.
• Rozwiązuje problemy, w których występują własności
poznanych fi gur geometrycznych.
• Rozwiązuje
zadnia problemowe z zastosowaniem działań na ułamkach zwykłych.
• Oblicza kąty
wewnętrzne fi gur foremnych.
• Rozwiązuje zadania problemowe z zastosowaniem wiadomości
o wielokątach i skali.
• Podaje własności fi gur foremnych.
Wymagania
na ocenę roczną:
Niedostateczna
Uczeń
nie spełnia wymogów na ocenę dopuszczającą.
Dopuszczająca
• Odrożnia wyrażenia arytmetyczne od algebraicznych.
• Zapisuje i czyta proste wyrażenia algebraiczne.
• Rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną
niewiadomą, występującą po jednej stronie równania, poprzez zgadywanie.
• Rozróżnia trójkąty różnoboczne, równoramienne, równoboczne.
• Rozróżnia trójkąty ostrokątne, prostokątne,
rozwartokątne.
• Wymienia niektóre cechy dowolnego trójkąta.
• Wskazuje na rysunku wysokość trójkąta.
• Rozwiązuje bardzo proste zadania, dotyczące
trójkątów.
• Podaje przykłady ułamków dziesiętnych.
• Wskazuje ułamki dziesiętne w danym zbiorze liczb.
• Odczytuje i zapisuje ułamki dziesiętne – proste
przykłady.
• Odczytuje ułamki dziesiętne zaznaczone na osi
liczbowej – proste przykłady.
• Wykonuje dodawanie i odejmowanie ułamków
dziesiętnych w pamięci (w najprostszych przykładach)
i pisemnie – proste przypadki – oraz za pomocą
kalkulatora (w trudniejszych przykładach).
• Mnoży i dzieli ułamki dziesiętne przez 10, 100,
1000.
• Dzieli proste ułamki dziesiętne w pamięci (w
najprostszych przykładach) lub korzysta z kalkulatora.
• Wykonuje działania na ułamkach zwykłych i
dziesiętnych typu: 1/2+ 0,2.
• Rozróżnia prostokąty, kwadraty, romby, równoległoboki,
trapezy.
• Rysuje poznane czworokąty i nazywa je.
• Rysuje przekątne czworokątów.
• Oblicza obwody czworokątów, gdy długości boków są
wyrażone w jednakowych jednostkach.
• Wymienia podstawowe własności poznanych czworokątów.
• Podaje przykłady liczb całkowitych dodatnich i
ujemnych.
• Podaje praktyczne przykłady stosowania liczb
ujemnych.
• Odczytuje liczby całkowite zaznaczone na osi liczbowej
– proste przykłady.
• Zaznacza liczby całkowite na osi liczbowej – proste
przykłady.
• Dodaje i odejmuje jednocyfrowe liczby całkowite.
• Wymienia jednostki pola.
• Zamienia jednostki pola w prostych przypadkach typu:
2 cm2 = 200 mm2, 1 m2 = 100 dm2.
• Patrząc na rysunek figury i zaznaczone na nim dane,
oblicza pole znanego czworokąta – proste przypadki.
• Określa pojęcie procentu.
• Odczytuje procent, zaznaczony na prostokącie,
zbudowanym ze 100 prostokątów jednostkowych.
• Oblicza 50%, 25% danej liczby, korzystając z
rysunku.
• Wyróżnia wśród
modeli brył sześcian i prostopadłościan.
• Pokazuje na modelach graniastosłupów wierzchołki,
krawędzie, ściany.
• Wymienia
podstawowe jednostki pola i objętości.
• Rozcina pudełka, uzyskując siatki graniastosłupów.
• Oblicza pole powierzchni sześcianu.
• Oblicza pole powierzchni prostopadłościanu, mając
daną siatkę bryły.
Dostateczna
Wymagania
na ocenę dopuszczającą +:
• Zapisuje i czyta nieskomplikowane wyrażenia
algebraiczne.
• Oblicza wartości wyrażeń algebraicznych – proste
przypadki.
• Rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną
niewiadomą, występującą po jednej stronie równania, poprzez dopełnianie lub
wykonywanie działania odwrotnego.
• Zamienia proste wyrażenia algebraiczne na formę słowną.
• Zapisuje wzory na pole i obwód prostokąta oraz
oblicza ich wartość liczbową.
• Korzysta z nieskomplikowanych wzorów, w których występują
oznaczenia literowe.
• Rozpoznaje równanie, wskazuje jego prawą i lewą stronę
oraz liczbę niewiadomą.
• Rozwiązuje elementarne równania i sprawdza
poprawność rozwiązania.
• Konstruuje trójkąty
różnoboczne, równoramienne, równoboczne z trzech danych odcinków.
• Rysuje trójkąty ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne.
• Ustala możliwość zbudowania trójkąta
(na podstawie nierówności trójkąta).
• Nazywa boki trójkąta prostokątnego.
• Rysuje wysokości dowolnego trójkąta.
• Podaje własności trójkątów.
• Rozwiązuje elementarne zadania z zastosowaniem
własności rożnych trójkątów.
• Klasyfikuje trójkąty ze względu na boki i kąty.
• Dodaje,
odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne w pamięci lub sposobem pisemnym.
• Porównuje ułamki dziesiętne.
• Rozwiązuje proste zadania tekstowe z zastosowaniem
działań na ułamkach dziesiętnych.
• Odczytuje ułamki zaznaczone na osi liczbowej.
• Zaznacza ułamki dziesiętne na osi liczbowej, mając
dany podział jednostki – proste przykłady.
• Skraca i rozszerza ułamki dziesiętne.
• Zamienia ułamki zwykłe na dziesiętne i odwrotnie –
proste przykłady.
• Wykonuje proste działania na ułamkach zwykłych i
dziesiętnych.
• Rozróżnia wagi brutto, netto, tara.
• Podaje przybliżenia ułamków dziesiętnych.
• Rozwiązuje proste zadania tekstowe, dotyczące porównywania
różnicowego ułamków dziesiętnych.
• Wymienia własności poznanych czworokątów i stosuje
je w nieskomplikowanych zadaniach tekstowych, w tym na własnym rysunku
pomocniczym.
• Rysuje czworokąty według danych z zadania – proste
przypadki.
• Podaje miary katów wewnętrznych czworokąta.
• Oblicza obwody czworokątów.
• Wyznacza długość boku równoległoboku, mając dany obwód
i długość drugiego boku.
• Rysuje wysokości trapezów.
• Wyróżnia trzy rodzaje trapezów.
• Znajduje liczby naturalne i liczby całkowite w
zbiorze podanych liczb.
• Podaje praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych.
• Podaje pary liczb przeciwnych.
• Wyróżnia liczby naturalne wśród liczb całkowitych.
• Porównuje liczby całkowite.
• Odczytuje z diagramów słupkowych dane dodatnie i
ujemne.
• Dodaje liczby dodatnie lub liczby ujemne, lub liczbę
dodatnią do ujemnej.
• Odejmuje liczby całkowite.
• Rozwiązuje proste zadania tekstowe z zastosowaniem
dodawania i odejmowania liczb całkowitych.
• Podaje sposoby obliczania pola trójkąta i znanych czworokątów.
• Oblicza pole prostokąta, równoległoboku, trapezu, trójkąta,
gdy dane są wyrażone w jednakowych jednostkach.
• Stosuje jednostki pola: m2, cm2,
km2, mm2, dm2, ar, hektar (bez zamiany jednostek
w trakcie obliczeń).
• Wykonuje rysunki pomocnicze do zadań.
• Oblicza pole kwadratu, mając jego obwód.
• Oblicza dwoma sposobami pole kwadratu i rombu.
• Zapisuje wzory na obliczanie pól poznanych fi gur.
• Oblicza pole wielokąta, korzystając z umiejętności
obliczania pola trójkąta lub czworokąta – proste przypadki. • Określa, jaki
procent figury zaznaczono.
• Zamienia ułamki 1/2, 1/4, 3/4, 8/10 na procenty.
• Zamienia procenty na ułamki dziesiętne i ułamki
zwykłe.
• Oblicza w pamięci 10%, 25%, 50% pewnej wielkości.
• Wyróżnia wśród modeli brył graniastosłup o podstawie
innej niż prostokąt i nazywa go.
• Wskazuje na modelach graniastosłupów krawędzie i
ściany prostopadłe lub równoległe.
• Opisuje prostopadłościan, sześcian.
• Projektuje siatki sześcianu i prostopadłościanu.
• Podaje podstawowe zależności między jednostkami pola
i objętości.
• Oblicza pole powierzchni sześcianu,
prostopadłościanu, gdy dane są wyrażone w tych samych jednostkach.
• Oblicza objętość prostopadłościanu o wymiarach,
wyrażonych w takich samych jednostkach.
• Nazywa graniastosłupy proste.
• Wskazuje wśród graniastosłupów prostopadłościany i
sześciany i uzasadnia swój wybór.
• Podaje liczby wierzchołków, krawędzi, ścian w
zależności od wielokąta, który jest podstawą danego graniastosłupa – proste
przypadki.
Dobra
Wymagania
na ocenę dostateczną +:
• Rozpoznaje wyrazy podobne.
• Zapisuje obliczenia do zadania za pomocą wyrażenia
algebraicznego – proste przypadki.
• Oblicza wartość liczbową wyrażeń algebraicznych,
wpisując wartość liczbową zamiast litery.
• Zastępuje iloczynem sumę wyrazów podobnych.
• Zapisuje proste wyrażenia algebraiczne na podstawie
informacji, osadzonych w kontekście praktycznym.
• Stosuje oznaczenia literowe nieznanych wielkości
liczbowych.
• Zapisuje w postaci wyrażeń algebraicznych wzory na
obwody fi gur i oblicza ich wartość liczbową.
• Zapisuje w postaci wyrażeń algebraicznych wzory na
pola trójkątów i oblicza ich wartość liczbową.
• Wyjaśnia, co to znaczy: rozwiązać równanie.
• Rozwiązuje równania, korzystając z własności działań
odwrotnych.
• Sprawdza poprawność rozwiązania równania.
• Rozwiązuje zadania z zastosowaniem równań – proste
przypadki.
• Nazywa trójkąty
ze względu na boki i kąty i podaje ich własności.
• Uzasadnia, kiedy z trzech odcinków można zbudować
trójkąt.
• Stosuje twierdzenie o sumie katów trójkąta.
• Podaje własności wysokości rożnych trójkątów.
• Podaje rodzaje kątów w rożnych trójkątach i potrafi
je mierzyć.
• Zna własności kątów w rożnych trójkątach i stosuje
je w zadaniach.
• Rozwiązuje typowe zadania z zastosowaniem własności trójkątów.
• Porządkuje ułamki dziesiętne rosnąco lub malejąco.
• Wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych,
używając własnych poprawnych strategii lub za pomocą kalkulatora.
• Oblicza kwadraty i sześciany ułamków dziesiętnych.
• Rozwiązuje proste zadania, w których występuje porównywanie
różnicowe i ilorazowe ułamków dziesiętnych.
• Wyjaśnia sposoby wykonywania działań na ułamkach
dziesiętnych.
• Oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych dwu lub
trzydziałaniowych, w których występują ułamki dziesiętne.
• Rozwiązuje elementarne równania z zastosowaniem
działań na ułamkach dziesiętnych, w tym oblicza ułamek danej liczby naturalnej.
• Obiera odpowiednią jednostkę i zaznacza ułamki
dziesiętne na osi liczbowej.
• Wyjaśnia sposób obliczania wagi brutto, netto, tara.
• Wyjaśnia sposoby zamiany ułamków zwykłych na
dziesiętne i odwrotnie.
• Oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych z
zastosowaniem działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych – proste przykłady.
• Porównuje własności
poznanych czworokątów.
• Stosuje własności czworokątów w zadaniach.
• Oblicza obwody czworokątów, gdy długości boków są wyrażone
w rożnych jednostkach.
• Klasyfikuje czworokąty.
• Zaznacza na diagramach słupkowych dane dodatnie i
ujemne.
• Stosuje dodawanie i odejmowanie liczb całkowitych do
rozwiązywania zadań i równań.
• Oblicza pola
poznanych fi gur, gdy dane wielkości wyrażone są w rożnych jednostkach – proste
przypadki.
• Rozwiązuje zadania z zastosowaniem pól trójkątów i
czworokątów.
•Zamienia ułamki typu: 7/25 , 11/20 , 4/5, 8/10 na
procenty.
• Zaznacza 25%, 50%, 75% powierzchni dowolnych
prostokątów.
• Wyjaśnia sposoby zamiany procentów na ułamki i
odwrotnie.
• Oblicza w pamięci 1%, 5%, 10%, 25%, 50%, 75% danej
liczby.
• Oblicza procent danej liczby.
• Rysuje rożne
siatki tego samego prostopadłościanu.
• Rysuje siatki graniastosłupów w skali.
• Podaje, jaki wielokąt jest podstawą graniastosłupa,
w zależności od liczby wierzchołków, krawędzi, ścian danego graniastosłupa.
• Stosuje wzory na obliczanie pola powierzchni i
objętości prostopadłościanu i oblicza ich wartość liczbową.
Bardzo dobra
Wymagania na ocenę dobrą+:
• Wyjaśnia sposób rozwiązania równania.
• Rozwiązuje zadania z zastosowaniem równań.
• Zapisuje obliczenia do zadań w postaci wyrażeń
algebraicznych i równań – proste przykłady.
• Wyjaśnia klasyfikację
trójkątów.
• Rysuje trójkąt, mając dany odcinek i dwa kąty do
niego przyległe (za pomocą kątomierza).
• Rysuje trójkąt, mając dane dwa odcinki i kąt zawarty
między nimi (za pomocą kątomierza).
• Rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności
z zastosowaniem własności trójkątów.
• Rozwiązuje równania,
w których występują ułamki dziesiętne i wyjaśnia sposób rozwiązania.
• Rozwiązuje złożone zadania o podwyższonym stopniu
trudności z uwzględnieniem działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
• Szacuje wyniki działań.
• Uzasadnia sposoby wykonywania działań pisemnych na
ułamkach dziesiętnych.
• Uzasadnia sposoby wykonywania działań na ułamkach
zwykłych i dziesiętnych.
• Wyjaśnia sposoby mnożenia i dzielenia ułamków
dziesiętnych przez 10, 100, 1000, … .
• Ocenia, które ułamki zwykłe mają dokładne
rozwinięcie dziesiętne.
• Wyznacza długość boków czworokąta, mając dany obwód
i zależności między bokami.
• Wyjaśnia klasyfikację czworokątów.
• Oblicza miary kątów wewnętrznych czworokątów.
• Rysuje czworokąty według podanych własności.
• Zapisuje obwody czworokątów, stosując wyrażenia algebraiczne.
• Ocenia poprawność wymienionych cech czworokąta.
• Wyjaśnia stosowanie liczb całkowitych.
• Ilustruje na osi liczbowej dodawanie i odejmowanie
liczb całkowitych.
• Wyjaśnia sposoby dodawania i odejmowania liczb
całkowitych.
• Wyznacza na osi liczbowej jednostkę, gdy zaznaczono
na niej dwie, trzy liczby całkowite.
• Rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności.
• Rysuje figury o danym polu.
• Wyjaśnia sposoby obliczania pola trójkąta i
czworokąta.
• Tworzy wyrażenia algebraiczne, opisujące pola
poznanych fi gur i oblicza ich wartość liczbową.
• Oblicza pola poznanych fi gur płaskich, gdy dane są
zależności między występującymi w zadaniu wielkościami.
• Weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając
sensowność rozwiązania.
• Mając dane pole trójkąta lub czworokąta, oblicza
nieznany bok lub wysokość.
• Rysuje trójkąty lub czworokąty o tym samym polu.
• Wyjaśnia, co to znaczy obliczyć procent danej
liczby.
• Rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności,
dotyczące obliczania procentu danej liczby.
• Oblicza
objętość sześcianu, mając jego pole.
• Oblicza pole sześcianu, mając daną jego objętość.
• Oblicza pole powierzchni graniastosłupa prostego o
wymiarach podanych w rożnych jednostkach.
• Projektuje siatki graniastosłupów, gdy podane są zależności
między krawędziami.
•
Odczytuje rzeczywiste wymiary siatki narysowanej w skali.
Celująca
Wymagania na ocenę bardzo
dobrą +:
• Rozwiązuje zadania problemowe z zastosowaniem
wyrażeń algebraicznych i równań.
• Rozwiązuje zadania problemowe.
• Uzasadnia, dlaczego ułamek ma lub nie ma dokładnego
rozwinięcia dziesiętnego.
• Rozwiązuje zadania problemowe.
• Uzasadnia sposoby rysowania czworokątów.
• Rozwiązuje zadania problemowe z zastosowaniem
własności czworokątów.
• Rozwiązuje zadania problemowe z zastosowaniem
poznanych działań na liczbach całkowitych.
• Rozwiązuje
zadania problemowe z zastosowaniem obliczania pól wielokątów.
• Rozwiązuje zadania problemowe z zastosowaniem
poznanych obliczeń procentowych.
• Rozwiązuje
zadania złożone, uwzględniające własności graniastosłupów.
• Na rysunku graniastosłupa zaznacza krawędzie, po których
ma być rozcięta bryła, by uzyskać narysowaną siatkę.
• Rozwiązuje zadania problemowe, uwzględniające
własności graniastosłupów, ich pola i objętości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz