Wymagania edukacyjne z matematyki na poszczególne
oceny
Klasa 4
Wymagania
na ocenę śródroczną:
Niedostateczna
Uczeń
nie spełnia wymogów na ocenę dopuszczającą.
Dopuszczająca
•
rozróżnia pojęcia: cyfra, liczba
•
porównuje liczby naturalne – proste przypadki
•
dodaje i odejmuje liczby naturalne w zakresie 100
•
mnoży i dzieli liczby naturalne w zakresie tabliczki mnożenia
•
mnoży i dzieli liczby przez: 10, 100, 1000
•
rozróżnia pojęcia: suma, różnica, iloczyn, iloraz
•
odczytuje wskazane liczby na osi liczbowej
•
rozróżnia odcinki, proste, półproste
•
wskazuje i nazywa jednostki długości
•
kreśli odcinki o podanej długości
•
mierzy odcinki – proste przykłady
•
wskazuje ramiona i wierzchołek
•
odczytuje liczby do 10 000 – proste przykłady
•
odczytuje cyfry we wskazanych rzędach liczby
•
pisze liczby o danych cyfrach we wskazanych rzędach – proste przypadki
•
dodaje i odejmuje liczby sposobem pisemnym – proste przykłady
•
mnoży i dzieli przez liczby jednocyfrowe – proste przypadki
•
zapisuje liczby znakami rzymskimi do 39
•
rozróżnia podstawowe miary czasu
•
rozpoznaje prostokąty
•
wskazuje wierzchołki i boki prostokąta
•
oblicza obwód prostokąta, którego długości boków wyrażone są tą samą jednostką
•
kreśli okręgi o wskazanym promieniu
Dostateczna
Wymagania
na ocenę dopuszczającą +:
•
dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby naturalne w zakresie 1000 – proste
przykłady
•
zmienia kolejność składników w dodawaniu i czynników w mnożeniu, by ułatwić
obliczenia
•
mnoży liczby w przypadkach typu 40 ・
30
•
dzieli liczby w przypadkach typu 1200 : 60
•
rozwiązuje proste zadania z zastosowaniem porównywania różnicowego i
ilorazowego
•
zaznacza liczby na osi liczbowej przy danej jednostce
•
zapisuje iloczyn jednakowych czynników w postaci potęgi
•
zapisuje potęgi w postaci iloczynu – proste przypadki
•
oblicza wartości potęg o podstawie i wykładniku naturalnym – proste przykłady
•
oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych (dwa, trzy działania)
•
stosuje kalkulator w niektórych obliczeniach
•
szacuje wyniki prostych obliczeń
•
rozwiązuje proste zadania zamknięte i otwarte w zakresie czterech działań
•
wyróżnia punkty należące i nienależące do prostej
•
nazywa proste, półproste i odcinki
•
rozpoznaje proste prostopadłe i równoległe
•
kreśli odcinki, proste równoległe i prostopadłe na kratkowanym papierze
•
mierzy i porównuje odcinki
•
rozróżnia kąty ostre, proste i rozwarte
•
rysuje kąty ostre, proste i rozwarte
•
odczytuje i nazywa kąty
•
mierzy kąty za pomocą kątomierza i rysuje kąty o danej mierze
•
czyta liczby do 100 000 zapisane w dziesiątkowym systemie pozycyjnym i pisze je
słowami
•
odczytuje duże liczby zaznaczone na osi liczbowej
•
zaznacza na osi liczbowej liczby naturalne
•
wykonuje dzielenie z resztą i sprawdza je za pomocą mnożenia – proste przykłady
•
stosuje algorytmy działań pisemnych
• rozwiązuje proste zadania tekstowe z
zastosowaniem obliczeń pisemnych i pamięciowych
•
rozwiązuje proste zadania dotyczące porównywania różnicowego i ilorazowego z
zastosowaniem działań pisemnych
•
zapisuje wieki, numery rozdziałów za pomocą znaków rzymskich
•
posługuje się podstawowymi miarami czasu
•
rysuje prostokąty i kwadraty o podanych wymiarach
•
kreśli przekątne prostokąta
•
opisuje własności kwadratu i prostokąta
•
porównuje boki prostokąta za pomocą cyrkla
•
wskazuje środek, promień, średnicę i cięciwę w kole oraz w okręgu
•
wypełnia prostokąty kwadratami jednostkowymi
•
podaje zależności między jednostkami pola – proste przypadki
•
oblicza pole prostokąta, gdy dane są długości boków wyrażone jednakowymi
jednostkami
Dobra
Wymagania
na ocenę dostateczną +:
•
wyjaśnia na przykładach rożne sposoby wykonywania działań
•
wyjaśnia na przykładach własności liczby 0 w dodawaniu i odejmowaniu, mnożeniu
i dzieleniu oraz liczby 1 w mnożeniu i dzieleniu
•
rozwiązuje elementarne równania z zastosowaniem rachunku pamięciowego stosując
działania odwrotne, dopełnianie i zgadywanie
•
oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych, w których występuje nawias okrągły
•
wyznacza jednostkę na osi liczbowej, gdy dane są dwie liczby umieszczone w
pewnej odległości
•
rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem obliczeń pamięciowych
•
rozwiązuje proste zadania zamknięte i otwarte z zastosowaniem porównywania
różnicowego i ilorazowego
•
rysuje odcinki (proste) równoległe i prostopadłe za pomocą linijki i ekierki
•
mierzy odcinki rożnymi jednostkami długości i zapisuje te długości
•
zamienia jednostki długości
•
wykonuje obliczenia na jednostkach długości
•
podaje zależności między jednostkami długości, przelicza jednostki – proste
przypadki
•
rozwiązuje typowe zadania z zastosowaniem miar i własności poznanych katów
•
wyjaśnia znaczenia terminów: system dziesiątkowy i pozycyjny, nazywa i wskazuje
rzędy
•
wyjaśnia sposoby pisemnego dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia
•
podejmuje próby szacowania wyników
•
mnoży i dzieli przez liczby dwucyfrowe
•
wykonuje sprawdzenie przeprowadzonych działań
•
rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem obliczeń pisemnych
•
rozwiązuje proste równania z zastosowaniem obliczeń pisemnych
•
zapisuje liczby znakami rzymskimi, czyta liczby zapisane znakami rzymskimi
•
wyjaśnia zasady zapisu liczb w systemie rzymskim
•
zamienia jednostki miar czasu
•
uzasadnia, że kwadrat jest prostokątem
•
wyjaśnia pojecie pola jako liczby jednostkowych kwadratów wypełniających daną
figurę
•
oblicza obwód i pole prostokąta, gdy długości boków są wyrażone rożnymi
jednostkami
•
oblicza bok kwadratu o danym obwodzie
•
zamienia jednostki pola z większych na mniejsze
•
wskazuje punkty należące bądź nienależące do okręgu i koła
•
podaje zależności między długością promienia i długością średnicy
• rysuje okrąg o danej
średnicy
Bardzo dobra
Wymagania na ocenę dobrą+:
•
wyznacza jednostkę na osi liczbowej, gdy na osi zaznaczone są dwie niekolejne
liczby naturalne
•
wykrywa błędy w obliczeniach i szacuje wyniki
•
wyjaśnia na przykładach związki między działaniami wzajemnie odwrotnymi
•
stosuje szacowanie wyniku w zadaniach tekstowych otwartych i zamkniętych
•
rozwiązuje zadania rozszerzonej odpowiedzi, dotyczące porównywania różnicowego
i ilorazowego
•
rysuje kąty ostre, proste, rozwarte, półpełne, pełne oraz zerowe i je porównuje
•
rozwiązuje zadania tekstowe o podwyższonym stopniu trudności, z wykorzystaniem
jednostek długości i miar katów
•
zapisuje daty, wieki za pomocą znaków rzymskich w sytuacjach praktycznych
•
mnoży i dzieli przez liczby wielocyfrowe
•
ocenia, jaka może być reszta z dzielenia przez liczbę naturalną jednocyfrową
•
oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych z zastosowaniem obliczeń pisemnych
•
układa i rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem obliczeń pisemnych
•
uzupełnia brakujące cyfry w działaniach wykonanych sposobem pisemnym
•
stosuje zamiany miar czasu w zadaniach otwartych i zamkniętych
•
rysuje kwadrat lub prostokąt o danej przekątnej
•
oblicza pole kwadratu, gdy dany jest obwód
•
oblicza pole lub obwód prostokąta, mając dane zależności między długościami
boków
•
zamienia jednostki powierzchni z mniejszych na większe i odwrotnie
• oblicza długość boku
prostokąta, mając dane pole i długość drugiego boku
Celująca
Wymagania na ocenę bardzo
dobrą +:
•
oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych, w których występują potęgi
•
układa i rozwiązuje zadania dotyczące porównywania różnicowego i ilorazowego
• ocenia treść zadań, w
których brak pewnych danych, występuje ich nadmiar lub dane są sprzeczne
•
rozwiązuje zadania problemowe
•
rysuje okrąg o danej cięciwie
•
symbolicznie oznacza okręgi i koła
• porównuje własności
prostokąta i kwadratu.
Wymagania
na ocenę roczną:
Niedostateczna
Uczeń
nie spełnia wymogów na ocenę dopuszczającą.
Dopuszczająca
•
rysuje odcinki, prostokąty w skali 1 : 1, 1 : 2, 2 : 1
•
odróżnia zapis skali powiększającej od pomniejszającej
•
odpowiada na proste pytania dotyczące diagramów
•
podaje przykłady dzielników lub wielokrotności danej liczby – proste przypadki
•
wymienia jednocyfrowe liczby pierwsze
•
wskazuje przykłady liczb podzielnych przez: 2 i 5, 10, 100
•
odczytuje, jaka część figury jest wyróżniona
•
wskazuje licznik i mianownik ułamka zwykłego
•
podaje przykłady ułamków właściwych i niewłaściwych
•
porównuje ułamki, korzystając z ich ilustracji – proste przypadki
•
dodaje i odejmuje ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach – proste przypadki;
korzysta z ilustracji
• wyróżnia sześciany wśród innych
prostopadłościanów
•
wskazuje na modelu prostopadłościanu jego ściany, krawędzie i wierzchołki
•
oblicza pole powierzchni sześcianu, mając daną jego siatkę
•
podaje przykłady ułamków dziesiętnych
•
odczytuje i zapisuje ułamki w postaci dziesiętnej – proste przypadki
•
zapisuje wyrażenia dwumianowane w postaci ułamka dziesiętnego – proste
przypadki
•
dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne sposobem pisemnym i w pamięci – proste
przykłady
Dostateczna
Wymagania
na ocenę dopuszczającą +:
•
rysuje odcinki, kwadraty i prostokąty w skali
•
rysuje w skali okręgi o danej długości promienia lub średnicy
•
odczytuje z mapy lub planu rzeczywiste odległości między miastami lub obiektami
– proste przypadki
•
podaje przykłady skali powiększającej lub pomniejszającej
•
odczytuje dane z prostych diagramów obrazkowych lub słupkowych
•
przedstawia dane na diagramach obrazkowych – proste przypadki
•
wybiera z dowolnego zbioru dzielniki lub wielokrotności danej liczby – proste
przypadki
•
podaje przykłady dzielników lub wielokrotności danej liczby
•
podaje jednocyfrowe i dwucyfrowe przykłady liczb pierwszych
•
rozróżnia liczby pierwsze i liczby złożone
•
podaje przykłady liczb podzielnych przez: 2, 5, 10, 100
•
podaje przykłady liczb podzielnych przez 3 i 9
•
wybiera z dowolnego zbioru liczby podzielne przez 3 i 9 – proste przypadki
• zapisuje ułamek jako część całości
•
wyznacza ułamek prostokąta, koła, odcinka – proste przypadki
•
przedstawia iloraz liczb naturalnych w postaci ułamka zwykłego i odwrotnie
•
wyszukuje ułamki właściwe i niewłaściwe w zbiorze ułamków zwykłych
•
podaje przykłady ułamków właściwych i niewłaściwych
•
porównuje ułamki o jednakowych licznikach lub mianownikach
•
zapisuje skalę pomniejszającą w postaci ułamka i odwrotnie
•
zamienia ułamki niewłaściwe na liczbę mieszaną i odwrotnie
•
zapisuje skalę powiększającą w postaci ułamka niewłaściwego i odwrotnie
•
skraca i rozszerza ułamki – proste przypadki
•
odczytuje ułamki zaznaczone na osi liczbowej
•
dodaje i odejmuje ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach
•
mnoży ułamki przez liczbę naturalną
•
rozwiązuje proste równania z zastosowaniem ułamków
•
rozwiązuje proste zadania otwarte i zamknięte z zastosowaniem działań na ułamkach
zwykłych
•
wyróżnia prostopadłościany wśród zbioru innych brył
•
podaje przykłady przedmiotów, które mają kształt prostopadłościanu
•
rozróżnia siatki sześcianów i prostopadłościanów
•
rysuje siatki sześcianów i prostopadłościanów o podanych wymiarach, wyrażonych
w tych samych
jednostkach
długości
•
rysuje siatki prostopadłościanów w skali – proste przypadki
•
wskazuje na modelu prostopadłościanu ściany i krawędzie prostopadłe i równoległe
•
oblicza pole powierzchni prostopadłościanu i sześcianu, mając dane wymiary
bryły wyrażone jednakowymi jednostkami długości
• zaznacza ułamki dziesiętne na osi liczbowej
– proste przykłady
•
wyszukuje ułamki dziesiętne w zbiorze danych liczb
•
skraca i rozszerza ułamki dziesiętne
•
dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne w pamięci lub sposobem pisemnym
•
mnoży i dzieli ułamki dziesiętne przez: 10, 100, 1000
•
porównuje ułamki dziesiętne
•
zapisuje wyrażenia dwumianowane za pomocą ułamków dziesiętnych i odwrotnie
•
rozwiązuje proste równania, w których występują ułamki dziesiętne i trzeba
obliczyć składnik lub odjemną, lub odjemnik
Dobra
Wymagania
na ocenę dostateczną +:
•
przedstawia dane na diagramach obrazkowych lub słupkowych
•
interpretuje dane z diagramów obrazkowych lub słupkowych
•
oblicza rzeczywiste odległości z planu i mapy – proste przypadki
•
wyznacza odległości na planie i mapie, znając rzeczywiste odległości – proste
przypadki
• rozwiązuje zadania dotyczące dzielników i
wielokrotności liczb
•
wybiera liczby pierwsze i złożone ze zbioru liczb naturalnych
•
uzasadnia, kiedy liczba jest podzielna przez: 2, 5, 10, 100, 25, 3, 9
•
przedstawia na rysunku ułamek jako część całości
•
zaznacza ułamki na osi liczbowej, dobierając jednostkę
•
porównuje ułamki, korzystając z odpowiednich reguł lub przedstawiając ułamek na
osi liczbowej
•
wyjaśnia zamianę ułamka niewłaściwego na liczbę mieszaną i odwrotnie
•
wyjaśnia, co to znaczy skrócić lub rozszerzyć ułamek zwykły
•
objaśnia sposób dodawania i odejmowania ułamków o jednakowych mianownikach
•
objaśnia sposób mnożenia ułamka przez liczbę naturalną
•
rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem działań na ułamkach zwykłych
•
oblicza wartości wyrażeń, w których występują ułamki zwykłe
•
rozwiązuje proste zadania z zastosowaniem własności prostopadłościanu
•
oblicza pola powierzchni prostopadłościanu, mając dane jego wymiary wyrażone w
rożnych jednostkach długości
•
rozwiązuje proste zadania praktyczne, w których występują jednostki długości i
pola
•
zaznacza ułamki dziesiętne na osi liczbowej
•
podaje zasady pisemnego dodawania i odejmowania ułamków dziesiętnych
•
podaje zasady mnożenia i dzielenia ułamków dziesiętnych przez: 10, 100, 1000
•
rozwiązuje zadania otwarte i zamknięte, w których występują ułamki dziesiętne
•
zamienia ułamki zwykłe na dziesiętne poprzez rozszerzanie
• skraca lub rozszerza
ułamki dziesiętne do wskazanych rzędów
Bardzo dobra
Wymagania na ocenę dobrą+:
•
oblicza odległość między miastami w rzeczywistości, znając skalę i odległość na
mapie
•
zbiera dane i przedstawia je na diagramach obrazkowych lub słupkowych
•
interpretuje diagramy, samodzielnie układa pytania do diagramów
•
uzupełnia w zapisie liczby brakujące cyfry tak, aby otrzymana liczba była
podzielna przez: 2,5, 10, 100,25, 3, 9
•
ocenia, czy zdania dotyczące podzielności liczb są prawdziwe, czy fałszywe
• uzasadnia porównywanie ułamków za pomocą ilustracji
lub na osi liczbowej
•
stosuje poznane działania na ułamkach zwykłych do rozwiązywania zadań
•
oblicza w zadaniach ułamek danej liczby naturalnej, korzystając z rysunku
•
projektuje siatki sześcianów i prostopadłościanów o danych własnościach (np. z
zastosowaniem porównania różnicowego i ilorazowego)
•
wskazuje na siatce prostopadłościanu ściany i krawędzie prostopadłe i równoległe
•
rozwiązuje zadania i wykonuje obliczenia, w których występują rożne jednostki
długości lub pola
•
projektuje siatki prostopadłościanów z wykorzystaniem skali
•
porządkuje rosnąco lub malejąco ułamki dziesiętne
• oblicza wartości wyrażeń,
zawierających kilka działań, nawias okrągły oraz ułamki dziesiętne
Celująca
Wymagania na ocenę bardzo
dobrą +:
•
wyznacza skalę dla danej pary: figury i jej obrazu w skali
•
rozwiązuje zadania złożone, w których wykorzystuje wiedzę o skali i planie
•
interpretuje diagramy o podwyższonym stopniu trudności, układa do nich pytania
• wyróżnia liczby o złożonych warunkach
podzielności, np. przez 6, 15
•
przy zdaniach fałszywych podaje kontrprzykład
•
rozwiązuje zadania problemowe dotyczące własności prostopadłościanów
•
rozwiązuje zadania problemowe dotyczące obliczania pola powierzchni
prostopadłościanu
• rozwiązuje zadania problemowe z
zastosowaniem działań na ułamkach dziesiętnych
•
wyznacza odpowiednią jednostkę na osi liczbowej i zaznacza na niej ułamki
dziesiętne o mianownikach 100 i 1000
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz