Przedmiotowy System Oceniania
z zajęć komputerowych
w II etapie edukacyjnym
w II etapie edukacyjnym
Opracowała
Magdalena Lacek
Celem oceny ucznia jest:
·
aktywizowanie do nauki i motywowanie do dalszej pracy,
·
obserwowanie i wspieranie rozwoju,
·
informowanie o poziomie osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym
zakresie,
·
pomoc w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
·
powiadamianie rodziców (opiekunów) nauczycieli wychowawców, władz
szkolnych
o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
Przedmiotowy System Oceniania
·
Wszystkie oceny
są jawne dla uczniów, przyjmuje się skalę przyjętą w Szkolnym Systemie
Oceniania.
·
Uczeń jest
informowany na bieżąco o otrzymywanych ocenach cząstkowych. Każda ocena jest
jawna. Rodzice lub opiekunowie mogą zapoznać się z oceną osiągnięć ucznia na wyznaczonych konsultacjach i zebraniach
wychowawcy z rodzicami. Na życzenie rodzica lub opiekuna nauczyciel ma
obowiązek uzasadnić wystawioną ocenę.
·
Na początku roku
szkolnego uczniowie zapoznawani są z wymaganiami edukacyjnymi na poszczególne oceny.
·
Bardzo ważną rolę
przy wystawianiu oceny odgrywa umiejętność obsługi i wykorzystanie komputera
podczas rozwiązywania problemów praktycznych.
·
Uczniowie
pracujący w dwuosobowych grupach nie muszą otrzymać tej samej oceny, na
ostateczną ocenę będzie się składać nie tylko końcowy efekt, ale też ich
indywidualny wkład w wykonywanie pracy.
Funkcje
oceny
·
informacyjna– ukazująca, co uczeń poznał, opanował, nauczył się, jakie
zdobył umiejętności, co już potrafi,
jaki był wkład jego pracy;
·
korekcyjna- wskazująca na to, co trzeba doskonalić, co zmienić w pracy
z dzieckiem, aby uzyskać lepsze efekty;
·
motywująca– zachęcająca do podejmowania dalszego wysiłku, wskazująca
możliwość osiągnięcia sukcesu oraz dająca dziecku wiarę we własne siły.
Ocenianie
uwzględnia
·
indywidualne predyspozycje i możliwości dziecka w opanowaniu
wymagań edukacyjnych,
·
stopień opanowania wymagań,
·
stopień zaangażowania i wkład własnej pracy w procesie zdobywania wiadomości
i
umiejętności,
·
umiejętność stosowania zdobytych wiadomości i umiejętności w sytuacjach
typowych |i nowych,
Kryteria
ocen
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który
·
nie opanował
treści zawartych w podstawie programowej, a w szczególności:
·
nie potrafi
samodzielnie i bezpiecznie posługiwać się sprzętem komputerowym,
·
nie zna
podstawowych elementów komputera i ich funkcji,
·
nie umie
wykorzystać podstawowych usług systemu operacyjnego,
·
nie potrafi
rozwiązać, mimo pomocy nauczyciela prostych zadań opartych
o schematy,
o schematy,
·
nie opanował
podstawowych pojęć i terminologii komputerowej,
·
nie wykazuje
żadnych postępów w przyswojeniu wiedzy w wyznaczonym terminie,
·
za prace klasowe
i sprawdziany nie osiąga 30% punktów,
·
stopień
opanowania czynności wykonywanych przy komputerze uniemożliwia
kształcenie
na wyższym poziomie.
na wyższym poziomie.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który
·
opanował prawie
wszystkie treści przewidziane
w podstawie programowej, jednak wykazuje pewne braki, a w szczególności potrafi:
w podstawie programowej, jednak wykazuje pewne braki, a w szczególności potrafi:
·
korzystać z usług
systemu operacyjnego przy drobnej pomocy nauczyciela,
·
samodzielnie i
bezpiecznie posługuje się komputerem, jego urządzeniami
i oprogramowaniem,
i oprogramowaniem,
·
prawidłowo
formułuje swoje wypowiedzi opisujące zadania wykonywane z pomocą
komputera,
·
w bardzo prostych
sytuacjach stosuje różne narzędzia informatyczne do rozwiązywania typowych
praktycznych i szkolnych problemów,
·
za prace klasowe
i sprawdziany uzyskuje 31-49% punktów,
·
opanował materiał
w takim czasie, że możliwe jest kształcenie na wyższym poziomie.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który
·
opanował
wszystkie treści zawarte w podstawie programowej, a w szczególności potrafi:
·
operować
podstawowymi pojęciami i terminologią informatyczną,
·
rozwiązywać
podstawowe problemy w zakresie podstawy programowej,
·
precyzyjnie
formułuje swoje myśli,
·
stosuje zdobytą
wiedzę w innych dziedzinach do pracy z komputerem,
·
sprawnie i
bezpiecznie posługuje się urządzeniami, systemem komputerowym
oraz oprogramowaniem,
oraz oprogramowaniem,
·
korzysta z
różnych multimedialnych i rozproszonych źródeł informacji dostępnych za pomocą
komputera,
·
za prace klasowe
i sprawdziany uzyskuje 50% - 74% punktów.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który
·
opanował w
stopniu dobrym treści zawarte
w realizowanym programie nauczania, a w szczególności potrafi:
w realizowanym programie nauczania, a w szczególności potrafi:
·
samodzielnie
rozwiązywać umiarkowanie złożone problemy,
·
stosować różne
narzędzia informatyczne do rozwiązywania typowych praktycznych
i szkolnych problemów,
i szkolnych problemów,
·
samodzielnie,
świadomie i bezpiecznie posługuje się systemem komputerowym
i jego oprogramowaniem,
i jego oprogramowaniem,
·
swobodnie
posługuje się poznanymi pojęciami,
·
przeprowadza
niezbyt złożone rozumowania dedukcyjne,
·
za prace klasowe
i sprawdziany uzyskuje 75% - 89% punktów,
·
wyróżnia się
systematycznością i obowiązkowością.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który
·
w stopniu bardzo
dobrym opanował treści przewidziane realizowanym programem, a w szczególności
potrafi:
·
stosować poprawną
terminologię informatyczną,
·
wybierać, łączyć
i celowo stosować różne narzędzia informatyczne do rozwiązywania typowych
problemów praktycznych i szkolnych,
·
przeprowadzać
rozumowania dedukcyjne w sytuacjach nietypowych,
·
ma rozwinięte
myślenie abstrakcyjne,
·
rozumie i stosuje
w praktyce normy prawne dotyczące ochrony praw autorskich,
·
dostrzega
korzyści i zagrożenia związane z rozwojem zastosowań komputerów,
·
wyróżnia się
systematycznością i obowiązkowością,
·
za prace klasowe
i sprawdziany uzyskuje 90% - 97% punktów.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który
·
posiadł wiedzę i
umiejętności obejmujące pełny zakres programu a w szczególności:
·
potrafi korzystać
z różnych źródeł informacji (Internet, multimedia itp.),
·
potrafi
rozwiązywać zadania z o dużym stopniu trudności,
·
korzysta z
literatury fachowej,
·
za prace klasowe
i sprawdziany uzyskuje 98% - 100% punktów.
·
biegle posługuje
się zdobytymi umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i
praktycznych;
Głównym kryterium oceniania z zajęć
komputerowych
jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności poprzez:
jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności poprzez:
·
wypowiedzi ustne
ucznia,
·
ćwiczenia
praktyczne,
·
ocenę postaw
uczniów.
Nauczyciel oceniając ucznia na lekcji bierze pod uwagę:
- Przygotowanie do lekcji- zeszyt, podręcznik
- Ćwiczenia praktyczne w czasie lekcji
- Odpowiedzi ustne
- Jakość pracy i aktywność na lekcji
- Współpraca w grupie
- Sprawdziany w formie ćwiczeń praktycznych i
pisemne
- Prace domowe
- Obserwacja postaw ucznia
Częstotliwość
oceniania:
- Zeszyt przedmiotowy -1
- Ćwiczenia praktyczne na lekcji – 5
- Odpowiedzi ustne – min1
- Aktywność na lekcji – 5+ bdb
- Prace domowe –min1
- Nieprzygotowanie do lekcji –max 2
Ilość ocen w
półroczu – minimum5
Przy
ocenianiu sprawdzianów i prac klasowych stosuje się następujący
przelicznik procentowy:
przelicznik procentowy:
- ocena niedostateczna – 0%
do 30%
- ocena dopuszczająca – 31%
do
49%
- ocena dostateczna – 50% do
74%
- ocena dobra – 75% do
89%
- ocena bardzo dobra – 90% do
100%
Dostosowanie wymagań
Przy ustalaniu oceny
nauczyciel bierze pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków lekcyjnych, aktywność podczas lekcji, chęć uczestnictwa w
zajęciach i
zadaniach dodatkowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz