Przedmiotowy System Oceniania Zaj. Komputerowe

Przedmiotowy System Oceniania
z zajęć komputerowych
w II etapie edukacyjnym

Opracowała
                                                                    Magdalena Lacek
        Celem oceny ucznia jest:
·         aktywizowanie do nauki i motywowanie do dalszej pracy,
·         obserwowanie i wspieranie rozwoju,
·         informowanie o poziomie osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
·         pomoc w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
·         powiadamianie rodziców (opiekunów) nauczycieli wychowawców, władz szkolnych
o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
                                  
Przedmiotowy  System Oceniania
·         Wszystkie oceny są jawne dla uczniów, przyjmuje się skalę przyjętą w Szkolnym Systemie Oceniania.
·         Uczeń jest informowany na bieżąco o otrzymywanych ocenach cząstkowych. Każda ocena jest jawna. Rodzice lub opiekunowie mogą zapoznać się z oceną osiągnięć ucznia  na wyznaczonych konsultacjach i zebraniach wychowawcy z rodzicami. Na życzenie rodzica lub opiekuna nauczyciel ma obowiązek uzasadnić wystawioną ocenę.
·         Na początku roku szkolnego uczniowie zapoznawani są z wymaganiami edukacyjnymi  na poszczególne oceny.
·         Bardzo ważną rolę przy wystawianiu oceny odgrywa umiejętność obsługi i wykorzystanie komputera podczas rozwiązywania problemów praktycznych.
·         Uczniowie pracujący w dwuosobowych grupach nie muszą otrzymać tej samej oceny, na ostateczną ocenę będzie się składać nie tylko końcowy efekt, ale też ich indywidualny wkład w wykonywanie pracy.

Funkcje oceny
·         informacyjna– ukazująca, co uczeń poznał, opanował, nauczył się, jakie zdobył   umiejętności, co już potrafi, jaki był wkład jego pracy;
·         korekcyjna- wskazująca na to, co trzeba doskonalić, co zmienić w pracy z  dzieckiem, aby uzyskać lepsze efekty;
·         motywująca– zachęcająca do podejmowania dalszego wysiłku, wskazująca możliwość osiągnięcia sukcesu oraz dająca dziecku wiarę we własne siły.

Ocenianie uwzględnia

·         indywidualne predyspozycje i możliwości dziecka w opanowaniu wymagań  edukacyjnych,
·         stopień opanowania wymagań,
·         stopień zaangażowania i wkład własnej pracy w procesie zdobywania wiadomości   i umiejętności,
·         umiejętność stosowania zdobytych wiadomości i umiejętności w sytuacjach typowych |i nowych,

Kryteria ocen

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który
·         nie opanował treści zawartych w podstawie programowej, a w szczególności:
·         nie potrafi samodzielnie i bezpiecznie posługiwać się sprzętem komputerowym, 
·         nie zna podstawowych elementów komputera i ich funkcji, 
·         nie umie wykorzystać podstawowych usług systemu operacyjnego,
·         nie potrafi rozwiązać, mimo pomocy nauczyciela prostych zadań opartych
o schematy, 
·         nie opanował podstawowych pojęć i terminologii komputerowej, 
·         nie wykazuje żadnych postępów w przyswojeniu wiedzy w wyznaczonym terminie, 
·         za prace klasowe i sprawdziany nie osiąga 30% punktów, 
·         stopień opanowania czynności wykonywanych przy komputerze uniemożliwia kształcenie
na wyższym poziomie. 
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który
·         opanował prawie wszystkie treści przewidziane
w podstawie programowej, jednak wykazuje pewne braki, a w szczególności potrafi:
·         korzystać z usług systemu operacyjnego przy drobnej pomocy nauczyciela,
·         samodzielnie i bezpiecznie posługuje się komputerem, jego urządzeniami
i oprogramowaniem, 
·         prawidłowo formułuje swoje wypowiedzi opisujące zadania wykonywane z pomocą komputera, 
·         w bardzo prostych sytuacjach stosuje różne narzędzia informatyczne do rozwiązywania typowych praktycznych i szkolnych problemów, 
·         za prace klasowe i sprawdziany uzyskuje 31-49% punktów,
·         opanował materiał w takim czasie, że możliwe jest kształcenie na wyższym poziomie. 
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który
·         opanował wszystkie treści zawarte w podstawie programowej, a w szczególności potrafi:
·         operować podstawowymi pojęciami i terminologią informatyczną, 
·         rozwiązywać podstawowe problemy w zakresie podstawy programowej,
·         precyzyjnie formułuje swoje myśli, 
·         stosuje zdobytą wiedzę w innych dziedzinach do pracy z komputerem, 
·         sprawnie i bezpiecznie posługuje się urządzeniami, systemem komputerowym
oraz oprogramowaniem, 
·         korzysta z różnych multimedialnych i rozproszonych źródeł informacji dostępnych za pomocą komputera, 
·         za prace klasowe i sprawdziany uzyskuje 50% - 74% punktów.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który
·         opanował w stopniu dobrym treści zawarte
w realizowanym programie nauczania, a w szczególności potrafi:
·         samodzielnie rozwiązywać umiarkowanie złożone problemy,
·         stosować różne narzędzia informatyczne do rozwiązywania typowych praktycznych
i szkolnych problemów, 
·         samodzielnie, świadomie i bezpiecznie posługuje się systemem komputerowym
i jego oprogramowaniem, 
·         swobodnie posługuje się poznanymi pojęciami, 
·         przeprowadza niezbyt złożone rozumowania dedukcyjne, 
·         za prace klasowe i sprawdziany uzyskuje 75% - 89% punktów,
·         wyróżnia się systematycznością i obowiązkowością. 
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który
·         w stopniu bardzo dobrym opanował treści przewidziane realizowanym programem, a w szczególności potrafi:
·         stosować poprawną terminologię informatyczną, 
·         wybierać, łączyć i celowo stosować różne narzędzia informatyczne do rozwiązywania typowych problemów praktycznych i szkolnych, 
·         przeprowadzać rozumowania dedukcyjne w sytuacjach nietypowych, 
·         ma rozwinięte myślenie abstrakcyjne, 
·         rozumie i stosuje w praktyce normy prawne dotyczące ochrony praw autorskich, 
·         dostrzega korzyści i zagrożenia związane z rozwojem zastosowań komputerów, 
·         wyróżnia się systematycznością i obowiązkowością, 
·         za prace klasowe i sprawdziany uzyskuje 90% - 97% punktów. 
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który
·         posiadł wiedzę i umiejętności obejmujące pełny zakres programu a w szczególności:
·         potrafi korzystać z różnych źródeł informacji (Internet, multimedia itp.),
·         potrafi rozwiązywać zadania z o dużym stopniu trudności, 
·         korzysta z literatury fachowej, 
·         za prace klasowe i sprawdziany uzyskuje 98% - 100% punktów.
·         biegle posługuje się zdobytymi umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych;
 











Głównym kryterium oceniania z zajęć komputerowych
jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności poprzez:

·       wypowiedzi ustne ucznia,
·       ćwiczenia praktyczne,
·       ocenę postaw uczniów.

Nauczyciel  oceniając ucznia na lekcji bierze pod uwagę:
  1. Przygotowanie do lekcji- zeszyt, podręcznik
  2. Ćwiczenia praktyczne w czasie lekcji
  3. Odpowiedzi ustne
  4. Jakość pracy i aktywność na lekcji
  5. Współpraca w grupie
  6. Sprawdziany w formie ćwiczeń praktycznych i pisemne
  7. Prace domowe
  8. Obserwacja postaw ucznia

Częstotliwość oceniania:
  1. Zeszyt przedmiotowy -1
  2. Ćwiczenia praktyczne na lekcji – 5
  3. Odpowiedzi ustne – min1
  4. Aktywność na lekcji – 5+ bdb
  5. Prace domowe –min1
  6. Nieprzygotowanie do lekcji –max 2
Ilość ocen w półroczu – minimum5

Przy ocenianiu sprawdzianów i prac klasowych stosuje się następujący
przelicznik procentowy:
- ocena niedostateczna – 0% do 30%
- ocena dopuszczająca – 31% do 49%                                
- ocena dostateczna – 50% do 74%                          
- ocena dobra – 75% do 89%                                
- ocena bardzo dobra – 90% do 100%                   

Dostosowanie wymagań
Przy ustalaniu oceny nauczyciel bierze pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków lekcyjnych, aktywność podczas lekcji, chęć uczestnictwa w
zajęciach i zadaniach dodatkowych.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz