Klasa 6
Wymagania na ocenę śródroczną:
Niedostateczna
Uczeń
nie spełnia wymogów na ocenę dopuszczającą.
Dopuszczająca
• Oblicza
różnice czasu – proste przypadki.
•
Wymienia jednostki opisujące prędkość, drogę, czas. A
•
Rozwiązuje proste zadania dotyczące obliczania wydatków.
• Dodaje,
odejmuje, mnoży, dzieli liczby naturalne w pamięci i sposobem pisemnym – proste
przypadki.
• W
zbiorze liczb wskazuje liczby podzielne przez 2, 5, 10, 100.
• Przedstawia
liczbę dwucyfrową jako iloczyn liczb pierwszych wybranym przez siebie sposobem –
proste przypadki.
• Oblicza
średnią arytmetyczną dwóch liczb naturalnych – proste przypadki.
• Rozróżnia i nazywa podstawowe figury
płaskie.
• Mierzy
długość odcinka i podaje ją w odpowiednich jednostkach.
•
Wyróżnia wierzchołki, boki i kąty wielokątów.
•
Rozróżnia rodzaje kątów.
• Mierzy
kąty mniejsze od kąta półpełnego.
• Oblicza
obwód wielokąta, gdy długości boków są liczbami naturalnymi, wyrażonymi w
takich samych jednostkach – proste przypadki.
•
Wskazuje trójkąt na podstawie jego nazwy.
• Wskazuje
wysokości w trójkącie.
• Podaje
nazwy czworokątów.
•
Wskazuje wysokości trapezów.
•
Rozpoznaje wielokąty. • Wskazuje w ułamku: licznik, mianownik, kreskę ułamkową.
•
Zapisuje ułamek w postaci dzielenia i odwrotnie.
• Skraca
i rozszerza ułamki – proste przypadki.
•
Porównuje ułamki zwykłe o jednakowych licznikach lub mianownikach.
•
Sprowadza ułamki do wspólnego mianownika – proste przypadki.
•
Porównuje ułamki zwykłe o różnych mianownikach na podstawie rysunku – proste przypadki.
• Dodaje
i odejmuje ułamki o różnych mianownikach – proste przypadki.
• Mnoży
ułamki – proste przypadki.
•
Znajduje liczbę odwrotną do danej – proste przypadki.
• Dzieli
ułamki – proste przypadki.
•
Zapisuje iloczyn dwóch jednakowych czynników w postaci potęgi – proste
przypadki.
• Czyta i
zapisuje ułamki dziesiętne.
• Podaje
przybliżenie liczby dziesiętnej z dokładnością do całości.
•
Zamienia ułamki zwykłe na dziesiętne – proste przypadki.
• Dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne w
pamięci lub sposobem pisemnym.
• Sprawdza
wyniki za pomocą kalkulatora.
• Mnoży i
dzieli liczby dziesiętne – proste przypadki.
•
Wymienia jednostki drogi, prędkości, czasu.
•
Rozwiązuje proste zadania tekstowe dotyczące obliczania prędkości, drogi, czasu
– proste przypadki
. •
Wyróżnia jednostki pola wśród innych jednostek.
• Oblicza
pole figury, licząc kwadraty jednostkowe.
•
Rozwiązuje proste zadania dotyczące obliczania pola i obwodu równoległoboku i
trójkąta
w
sytuacjach typowych, gdy dane są liczbami naturalnymi i wyrażone są w
jednakowych jednostkach.
• Stosuje
symbol procentu.
•
Zapisuje ułamki o mianowniku 100 za pomocą procentów.
•
Zamienia ułamki typu:1/2 ,1/4 na procenty.
• Zamienia
50%, 25%, 10% na ułamki.
•
Wskazuje, jaki procent figury zamalowano – najprostsze przypadki.
• Odczytuje dane z diagramów – proste przypadki.
Dostateczna
Wymagania
na ocenę dopuszczającą +:
•
Wykonuje cztery podstawowe działania w pamięci lub sposobem pisemnym w zbiorze
liczb naturalnych.
• Stosuje
kolejność wykonywania działań w dwu- lub trzydziałaniowych wyrażeniach
arytmetycznych.
•
Rozwiązuje proste zadania tekstowe z zastosowaniem obliczeń związanych z
upływem czasu.
•
Rozwiązuje równania o podstawowym stopniu trudności.
• Oblicza
prędkość, drogę, czas – proste przypadki.
•
Wskazuje w zbiorze liczb naturalnych liczby podzielne przez 3, 9.
•
Rozkłada liczbę dwucyfrową na czynniki pierwsze.
• Oblicza
średnią arytmetyczną dwóch lub trzech liczb naturalnych.
• Rysuje
proste i odcinki prostopadłe i równoległe.
•
Zamienia jednostki długości.
•
Rozróżnia kąty wierzchołkowe i przyległe.
• Wskazuje
wielokąty wklęsłe i wypukłe.
• Mierzy
i rysuje kąty wypukłe.
• Mierzy
kąty wewnętrzne trójkąta i czworokąta.
• Podaje
sumę miar kątów wewnętrznych trójkąta i czworokąta.
• Rysuje
wskazane trójkąty i czworokąty.
• Rysuje
wysokości w trójkątach i trapezach.
•
Rozróżnia trójkąty i czworokąty na podstawie ich własności – proste przypadki.
•
Rozwiązuje proste zadania z zastosowaniem własności fi gur płaskich.
• Konstruuje
trójkąt z trzech odcinków.
•
Zapisuje wyrażenie algebraiczne opisujące obwód wielokąta i oblicza jego
wartość liczbową – proste przypadki.
• Czyta
wyrażenie algebraiczne opisujące obwód figury – proste przypadki.
•
Porównuje ułamki zwykłe o różnych mianownikach – proste przypadki.
• Dodaje,
odejmuje, mnoży, dzieli ułamki zwykłe.
• Dodaje,
odejmuje, mnoży, dzieli ułamki dziesiętne – proste przypadki.
•
Zamienia ułamki dziesiętne na zwykłe i odwrotnie – proste przypadki.
•
Wykorzystuje kalkulator do znajdowania rozwinięć dziesiętnych.
• Porównuje
ułamki zwykłe i dziesiętne.
• Oblicza
wartości prostych wyrażeń, w których występują ułamki zwykłe i dziesiętne.
• Oblicza
ułamek danej liczby – proste przypadki.
• Oblicza
drugą i trzecią potęgę ułamka zwykłego i dziesiętnego – proste przypadki.
•
Rozwiązuje proste równania, w których występują ułamki, np.: 2 · a = 31/2
; b : 3,5 = 6.
• Stosuje
własności działań odwrotnych.
• Podaje
przybliżenia liczb z dokładnością do 0,1; 0,01; 0,001 – proste przypadki.
• Podaje
przykłady ułamków zwykłych o rozwinięciu dziesiętnym skończonym – proste przypadki.
•
Sprawdza przy użyciu kalkulatora, które ułamki mają rozwinięcie dziesiętne
nieskończone.
• Rozwiązuje
proste zadania, w których występuje porównywanie ilorazowe, obliczanie ułamka danej
liczby.
• Stosuje wzory na pole i obwód dowolnego
wielokąta – proste przypadki.
• Oblicza
pola poznanych czworokątów i trójkątów, gdy dane są liczbami naturalnymi i
wyrażone
są w
jednakowych jednostkach.
• Zapisuje
wzory na pole i obwód figury i oblicza ich wartość liczbową – proste przypadki.
•
Wypowiada słownie wzory na pole i obwód trójkąta i czworokąta – proste
przypadki.
•
Zamienia procenty na ułamki zwykłe i dziesiętne – proste przypadki.
•
Zamienia ułamki zwykłe i dziesiętne na procenty – proste przypadki.
•
Zaznacza 50%, 25%, 10%, 75% figury.
• Oblicza
procent danej liczby – proste przypadki.
• Oblicza
procent danej liczby w sytuacjach praktycznych – proste przypadki.
•
Odczytuje dane z diagramów prostokątnych, słupkowych, kołowych, w tym także z
diagramów
procentowych
– podstawowy stopień trudności.
•
Rozwiązuje proste zadania z zastosowaniem danych odczytanych z diagramów.
• Rysuje proste diagramy ilustrujące dane z tekstu lub
tabeli.
Dobra
Wymagania
na ocenę dostateczną +:
• Stosuje
działania na liczbach naturalnych do rozwiązywania typowych zadań tekstowych.
• Oblicza
wartość wyrażenia arytmetycznego wielodziałaniowego.
• Stosuje
obliczanie średniej arytmetycznej do rozwiązywania nieskomplikowanych zadań tekstowych.
•
Wyjaśnia pojęcia: dzielnik, wielokrotność, liczba pierwsza i złożona.
• Podaje
cechy podzielności liczb przez 2, 5, 10, 100, 3, 9, 25.
• Na
podstawie rozkładu liczby na czynniki pierwsze podaje wszystkie dzielniki
liczby złożonej.
•
Objaśnia sposób obliczania niewiadomej w dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu,
dzieleniu.
•
Zapisuje symbolicznie równoległość i prostopadłość odcinków i prostych.
•
Wyznacza odległość punktu od prostej i odległość dwóch prostych.
• Mierzy
i rysuje kąty wklęsłe.
• Oblicza
miary kątów wierzchołkowych i przyległych.
•
Wyjaśnia nierówność trójkąta.
• Podaje
własności trójkątów i czworokątów.
• Rysuje
trójkąty i czworokąty o podanych własnościach.
• Rozróżnia
wielokąty foremne.
•
Rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące obliczania miar kątów wewnętrznych
wielokątów.
•
Rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem własności trójkątów i czworokątów.
• Oblicza
obwody wielokątów, gdy długości boków są wyrażone w różnych jednostkach.
•
Sprowadza ułamki do najmniejszego wspólnego mianownika i wykonuje dodawanie i
odejmowanie ułamków.
•
Porównuje ułamki zwykłe i dziesiętne, dobiera dogodną metodę ich porównywania.
•
Objaśnia sposoby zamiany ułamka dziesiętnego na zwykły i odwrotnie.
• Oblicza
wartość wyrażenia arytmetycznego o podwyższonym stopniu trudności z
zastosowaniem
działań
na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
•
Znajduje liczbę na podstawie danego jej ułamka, korzystając z ilustracji.
• Ocenia,
który ułamek zwykły ma rozwinięcie dziesiętne skończone – nieskomplikowane przypadki.
• Uzasadnia
sposób zaokrąglania liczb.
• Szacuje
wyniki.
• Oblicza
prędkość, drogę, czas w zadaniach tekstowych o podwyższonym stopniu trudności.
• Zamienia mniejsze jednostki pola na większe
i odwrotnie.
• Oblicza
pole i obwód figury, gdy dane wyrażone są w różnych jednostkach.
• Oblicza
pole i obwód figury, gdy podane są zależności np. między długościami boków.
•
Zapisuje wzory na pole i obwód dowolnego trójkąta i czworokąta i wypowiada
słownie te wzory.
• Zaznacza wskazany procent figury.
•
Objaśnia sposób zamiany procentu na ułamek i odwrotnie.
•
Objaśnia sposób obliczenia procentu danej liczby.
• Rozwiązuje zadania praktyczne dotyczące obliczania
procentu danej liczby.
•
Oblicza, o ile punktów procentowych nastąpił wzrost lub spadek, porównując
wielkości wyrażone w procentach.
•
Interpretuje dane na dowolnym diagramie.
• Rysuje
wskazane diagramy ilustrujące dane zawarte w tekście lub tabeli.
• Rysuje
diagramy podwójne – proste przypadki.
• Rozwiązuje zadania tekstowe, korzystając z danych na
diagramach.
Bardzo dobra
Wymagania na ocenę dobrą+:
•
Rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności z zastosowaniem obliczeń
zegarowych.
• Oblicza
wartość wyrażenia arytmetycznego z zastosowaniem nawiasów kwadratowych i
wyjaśnia kolejność wykonywania działań.
•
Rozwiązuje zadania tekstowe o podwyższonym stopniu trudności z zastosowaniem
równań
i działań
na liczbach naturalnych.
•
Wyjaśnia cechy podzielności liczb naturalnych i stosuje je w zadaniach
tekstowych.
• Stosuje
obliczanie średniej arytmetycznej liczb naturalnych w rozwiązywaniu zadań o
podwyższonym
stopniu
trudności.
• Rysuje wielokąty foremne i opisuje ich
własności.
• Buduje
trójkąt, mając dane 2 odcinki i kąt między nimi zawarty lub odcinek i 2 kąty do
niego
przyległe,
korzystając z linijki i kątomierza.
•
Rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności z zastosowaniem własności
trójkątów
i
czworokątów.
•
Wyjaśnia, kiedy nie można zamienić ułamka zwykłego na ułamek dziesiętny
skończony.
•
Rozwiązuje zadania tekstowe o podwyższonym stopniu trudności z zastosowaniem
działań
na
ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
• Oblicza
dokładną wartość wyrażenia arytmetycznego – ocenia, czy należy wykonywać
działania
na
ułamkach zwykłych czy dziesiętnych.
• Rozwiązuje złożone zadania dotyczące
obliczania pól wielokątów.
• Oblicza
bok trapezu, mając dane jego pole, wysokość i zależność między tymi
wielkościami.
• Uzasadnia sposób rysowania wskazanego
diagramu.
• Rozwiązuje
zadania o podwyższonym stopniu trudności z zastosowaniem obliczeń procentowych.
• Układa
pytania i zadania do różnych diagramów.
• Oblicza
liczbę na podstawie jej procentu i stosuje to obliczenie w nieskomplikowanych
sytuacjach
praktycznych.
Celująca
Wymagania na ocenę bardzo
dobrą +:
•
Uzasadnia wykonalność działań w zbiorze liczb naturalnych.
•
Rozwiązuje zadania problemowe z zastosowaniem działań na liczbach naturalnych.
•
Rozwiązuje zadania dotyczące szukania miar kątów w wielokątach w różnych
sytuacjach.
•
Rozwiązuje zadania problemowe z wykorzystaniem własności wielokątów.
•
Uzasadnia sposób rozwiązania zadania.
•
Rozwiązuje zadania problemowe z zastosowaniem działań na ułamkach zwykłych i
dziesiętnych.
• Ocenia
wykonalność działań w zbiorze liczb dodatnich.
•
Rozwiązuje zadania problemowe dotyczące obliczania pól i obwodów wielokątów.
•
Rozwiązuje zadania problemowe z zastosowaniem obliczeń procentowych.
• Układa pytania do ankiety,
interpretuje wyniki ankiety i ilustruje je na diagramie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz