Wymagania edukacyjne zaj.komputerowe kl. 4

WYMAGANIA EDUKACYJNE NA POSZCZEGÓLNE OCENY
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
Klasa IV
                    Wymagania na ocenę śródroczną:
Niedostateczną
Uczeń nie spełnia wymogów na ocenę dopuszczającą.
Dopuszczającą
Uczeń:
- wymienia podstawowe zasady BHP obowiązujące w szkolnej pracowni komputerowej;
- opisuje prawidłową postawę podczas pracy z komputerem;
- korzysta ze wskazanych zbiorów informacji, okazując szacunek dla cudzej własności twórczej;
- obsługuje urządzenia oparte na technice komputerowej, np.: kalkulator, odtwarzacz CD lub inne urządzenia poznane na zajęciach;
- objaśnia zasady korzystania z programów i zbiorów dokumentów w szkolnej pracowni komputerowej;
- wymienia zastosowania komputera w najbliższym środowisku;
- określa miejsce stacji dyskietek i napędu CD-ROM w jednostce centralnej;
- prawidłowo rozpoczyna i kończy pracę z systemem;
- wykorzystuje mysz do uruchamiania programów;
- rozróżnia podstawowe elementy zestawu komputerowego;
- wskazuje przyciski sterujące;
- podaje przykłady aplikacji poznanych na lekcji;
- rozróżnia nośniki pamięci zewnętrznej;
- określa podstawowe elementy pulpitu;
- uruchamia programy, korzystając z ikony skrótu na pulpicie;
- otwiera okno folderu;
- porusza się po strukturze folderów;
- uruchamia program graficzny wykorzystywany na lekcji wg wskazówek;
- nazywa poznany edytor grafiki;
- wypełnia kolorem gotowe elementy w edytorze grafiki;
- rysuje proste elementy graficzne z zastosowaniem myszki;
- uruchamia edytor tekstu wykorzystywany na lekcji;
- nazywa poznany edytor tekstu;
- wskazuje klawisze edycyjne i klawisz ENTER na klawiaturze oraz kursor tekstowy i kursor myszy;
- pisze prosty tekst z zastosowaniem małych i wielkich liter oraz polskich znaków;
- wyszukuje usterki w gotowym tekście i wprowadza poprawki.
Dostateczną
Uczeń:
- wymienia podstawowe zasady zachowania się w pracowni komputerowej i przestrzega je;
- rozróżnia elementy zestawu komputerowego; podaje ich przeznaczenie;
- potrafi samodzielnie i poprawnie zalogować się do szkolnej komputerów i wylogować się;
- uruchamia programy z wykazu programów w menu Start;
- nazywa elementy okna programu;
- dostosowuje stanowisko pracy do wymagań bezpiecznej i higienicznej pracy;
- omawia prawa użytkownika pracowni komputerowej podczas korzystania z programów;
- wymienia poznane dziedziny zastosowania komputerów w najbliższym otoczeniu i wskazuje na korzyści wynikające z ich zastosowania;
- klasyfikuje podstawowe urządzenia wejścia i wyjścia w zestawie komputerowym (mysz, klawiatura, monitor, drukarka) i określa ich zastosowanie;
- obsługuje okna programów z wykorzystaniem poznanych elementów;
- obsługuje okna dialogowe i menu;
- obsługuje klawiaturę (wykorzystuje klawiaturę do napisania prostych tekstów);
- zapisuje pliki na dysku we wskazanym folderze;
- otwiera pliki ze wskazanych folderów;
- objaśnia zasady przechowywania dyskietki;
- omawia sposoby uruchamiania poznawanych na lekcji aplikacji;
- wyjaśnia pojęcia: procesor, pamięć komputera, płyta główna, oprogramowanie, okno, Pulpit, ikony, przycisk, okno programu, pasek zadań, aplikacja, dokument, kursor tekstowy, plik, nazwa pliku, folder otwarty,
- wymienia rodzaje pamięci zewnętrznych komputera, jakie wykorzystuje w pracy z komputerem (dyskietka, dysk twardy, CD-ROM);
- wykonuje samodzielnie proste rysunki według określonego wzoru;
- operuje kolorem rysowania i tła;
- dokonuje poprawek w pracach graficznych;
- wyjaśnia pojęcia: grafika komputerowa, edytor grafiki;
- pisze tekst z zachowaniem zasad poprawnego wpisywania tekstu;
- posługuje się poleceniem cofnij do zmiany wykonanej operacji;
- dokonuje zmian w tekście i zachowuje zmieniony plik na dysku;
- wyjaśnia pojęcia: edytor tekstu, blok, wiersz, akapit;
- omawia zadania edytora tekstu.
Dobrą
Uczeń:
- wymienia zasady zachowania się w pracowni komputerowej i przestrzega je;
- omawia ogólne przeznaczenie elementów zestawu komputerowego;
- wymienia elementy komputera znajdujące się w jednostce centralnej i nośniki pamięci masowej;
- wie, na czym polega uruchomienie komputera i programu komputerowego;
- ocenia organizację stanowisk pracy;
- charakteryzuje konsekwencje prawne piractwa komputerowego;
- wyjaśnia pojęcia: piractwo komputerowe, licencja, prawa autorskie, programy demo, pokaz multimedialny;
- wskazuje na zastosowanie techniki komputerowej w urządzeniach innych niż omawiane na zajęciach;
- określa zastosowanie skanera, plotera, mikrofonu, głośnika, modemu w zestawie komputerowym;
- charakteryzuje elementy rozmieszczone z przodu jednostki centralnej;
- porównuje rodzaje pamięci zewnętrznych komputera, jakie wykorzystuje w pracy z komputerem (dyskietka, dysk twardy, CD-ROM);
- zmienia rozmiar i położenie okna wg potrzeb;
- uruchamia programy za pomocą aplikacji eksploatera;
- przełącza się między uruchomionymi aplikacjami;
- wybiera optymalną metodę do kopiowania i usuwania folderów, plików;
- dokonuje poprawek w pracy i zapisuje zmiany na dysku ze zmianą lokalizacji;
- wyjaśnia pojęcia: program, środowisko pracy, wskazywanie, system operacyjny, zawieszenie komputera, kliknięcie, przeciąganie myszą, pasek menu, okna dialogowe, okna komunikatów, folder, drzewo folderów,
- omawia rolę schowka podczas operacji kopiowania;
- wykorzystuje klawisz SHIFT podczas rysowania linii poziomych, pionowych, pod kątem 45o, kwadratów i kół;
- korzysta ze Schowka podczas kopiowania i przesuwania elementów rysunku;
- przekształca elementy rysunku (np. obraca, pochyla, tworzy lustrzane odbicie);
- posługuje się poleceniem COFNIJ do zmiany wykonanej pracy;
- korzysta z LUPY, np. podczas likwidowania przerw (szczelin) w konturze rysunku;
- świadomie podejmuje decyzję o zapisywaniu lub rezygnacji z zapisu zmian w pliku na dysku;
- wskazuje inne od poznanych programy do edycji grafiki;
- objaśnia zastosowanie elementów okna edytora grafiki;
- pisze tekst z zachowaniem zasad poprawnego wpisywania tekstu;
- posługuje się poleceniem cofnij do zmiany wykonanej operacji;
- dokonuje zmian w tekście i zachowuje zmieniony plik na dysku;
- wyjaśnia pojęcia: edytor tekstu, blok, wiersz, akapit;
- omawia zadania edytora tekstu.
Bardzo dobrą
Uczeń:
- omawia zasady zachowania się w pracowni komputerowej i przestrzega je;
- omawia przeznaczenie elementów zestawu komputerowego;
- wie, czym jest pamięć operacyjna;
- omawia elementy komputera znajdujące się w jednostce centralnej;
- wie, czym jest system operacyjny;
- zna jednostki pamięci; omawia procesy zachodzące podczas uruchamiania programu komputerowego;
- przewiduje skutki nieprawidłowego zorganizowania komputerowego stanowiska pracy;
- obsługuje urządzenia oparte na technice komputerowej związane z najbliższym środowiskiem (np.: magnetowid, informacja komputerowa, pralka automatyczna, telefon komórkowy);
- wyjaśnia pojęcia: programy freeware, shareware;
- prezentuje inne od poznanych na zajęciach dziedziny życia, w których zastosowano komputer;
- łączy elementy zestawu komputerowego;
- analizuje różnice między pamięcią operacyjną a pamięciami zewnętrznymi komputera;
- prawidłowo reaguje na pojawiające się w programie komunikaty;
- wyszukuje pliki wykonywalne;
- tworzy nowy folder podczas zapisu pliku;
- tworzy nową wersję pliku na dysku za pomocą polecenia ZAPISZ JAKO ze zmianą lokalizacji lub nazwy pliku;
- prezentuje historię komputera;
- wymienia typy drukarek;
- omawia zadania systemu operacyjnego;
- tworzy prace graficzne na zadany temat z wykorzystaniem poznanych narzędzi i funkcji programu graficznego;
- dokonuje trafnego wyboru koloru, zwracając uwagę na estetykę i walory artystyczne tworzonego obrazu;
- rozpoznaje pliki graficzne na podstawie ich rozszerzeń;
- ustala jakość wydruku;
- dobiera ustawienia marginesów do rodzaju drukowanego dokumentu;
- wyjaśnia zasadę pracy poznanych typów drukarek.
Celującą
Uczeń:
- omawia szczegółowo zasady zachowania się w pracowni komputerowej i przestrzega je;
- omawia wewnętrzną budowę komputera – rodzaje pamięci;
- omawia nośniki pamięci masowej ze względu na ich pojemność i przeznaczenie;
- wymienia funkcje systemu operacyjnego;
- uzasadnia konieczność stosowania programów antywirusowych oraz przeprowadza profilaktykę antywirusową;
- wskazuje, na podstawie literatury, kierunki rozwoju komputera;
- prezentuje rys historyczny rozwoju urządzeń opartych na technice komputerowej;
- analizuje zastosowanie pamięci ROM i RAM;
- porządkuje ikony na Pulpicie i zmienia jego wygląd;
- wyszukuje dowolny plik lub folder za pomocą polecenia znajdź z menu start;
- porządkuje zawartość tworzonych folderów; zmienia nazwy skrótów;
- dobiera nazwy tworzonych plików do ich zawartości;
- na podstawie rozszerzenia nazwy pliku wnioskuje, w jakiej aplikacji plik ten powstał;
- wskazuje na zadania polecenia dodaj/usuń programy;
- objaśnia, dlaczego nie należy modyfikować folderu Windows;
- wskazuje różnice w budowie okien różnych programów;
- wykorzystuje inny od poznanego program graficzny;
- dostosowuje elementy okna programu do własnych potrzeb;
- wskazuje podobieństwa i różnice w pracy w różnych programach graficznych;
- wykorzystuje inny od poznanego edytor tekstu;
- na podstawie instrukcji obsługi drukarki określa zalecane wielkości i rodzaj papieru do drukowania;
- ocenia zastosowanie poszczególnych typów drukarek do różnego rodzaju wydruków.

Wymagania na ocenę końcowo roczną:
Niedostateczną
Uczeń nie spełnia wymogów na ocenę dopuszczającą.
Dopuszczającą
Uczeń:
– spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
- wskazuje elementy okna edytora tekstu;
- zapisuje plik wg wskazówek;
- zakłada folder;
- wyjaśnia pojęcie urządzenia opartego na technice komputerowej;
- wykonuje proste obliczenia z wykorzystaniem aplikacji kalkulator: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie dwóch liczb;
- rysuje figury geometryczne z wykorzystaniem przybornika;
- kopiuje, przesuwa i usuwa pojedyncze elementy rysunku;
- wybiera czcionkę i ustala jej atrybuty przed napisaniem tekstu;
- korzysta z podglądu wydruku;
- drukuje prace według wskazówek;
- omawia typ drukarki, na jakiej dokonuje wydruku;
- obsługuje według wskazówek programy multimedialne poznawane na lekcji;
- przegląda otwartą stronę WWW;
- wymienia poznane programy edukacyjne, encyklopedie, słowniki multimedialne, gry;
- wymienia elementy zestawu komputerowego niezbędne do prezentacji multimedialnych;
- wyjaśnia pojęcia: hasło, Internet;
- określa źródło informacji: program edukacyjny, encyklopedia, słownik, strona WWW.
Dostateczną
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
- tworzy nowe foldery i struktury folderów (jednym z poznanych sposobów) na podstawie wzoru;
- kopiuje i usuwa pliki, foldery;
- opróżnia Kosz i odzyskuje z niego skasowane pliki, foldery;
- oblicza wartości prostych wyrażeń arytmetycznych;
- wykonuje działania: zmiany znaku liczby na przeciwny, obliczanie odwrotności liczby, obliczanie procentu z liczby;
- wykorzystuje do obliczeń klawisze na klawiaturze numerycznej;
- objaśnia funkcje klawiszy aplikacji Kalkulator w postaci standardowej;
- zmienia rozmiary elementów rysunku;
- wskazuje elementy okna edytora grafiki;
- zaznacza dowolny fragment tekstu w edytorze tekstowym;
- wykonuje operacje na bloku: usunięcie, przeniesienie w inne miejsce, kopiowanie;
- dokonuje podstawowych operacji formatowania tekstu: wyrównywanie tekstu, zmiana rodzaju czcionki i jej atrybutów;
- dzieli tekst na akapity;
- objaśnia zastosowanie elementów okna edytora tekstu;
- drukuje przygotowane prace bez zmiany ustawień;
- omawia typy drukarek i ich zastosowanie;
- obsługuje programy multimedialne;
- łączy się z Internetem według wskazówek;
- odpowiada na zadane pytania, korzystając ze zdobytych informacji;
- wyjaśnia pojęcia: programy multimedialne, programy edukacyjne, encyklopedia multimedialna, strona WWW;
- omawia rodzaje encyklopedii i gier;
- opisuje charakterystyczne cechy programów multimedialnych;
- omawia ogólne zasady pracy z encyklopediami i słownikami multimedialnymi.
Dobrą
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
- tworzy na pulpicie skrót do programu i nadaje mu nazwę;
- tworzy strukturę folderów według potrzeb;
- zmienia nazwę folderu;
- wykonuje wielokrotne działania na tej samej liczbie;
- wykorzystuje aplikację kalkulator do rozwiązywania zadań tekstowych;
- kopiuje wyniki obliczeń do pliku tekstowego;
- ustala atrybuty rysunku w edytorze grafiki;
- dołącza napisy do rysunku w edytorze grafiki;
- omawia różne sposoby wykonywania takich operacji, jak: kopiowanie, przesuwanie i usuwanie;
- zaznacza dowolny fragment tekstu w edytorze tekstowym;
- wykonuje operacje na bloku: usunięcie, przeniesienie w inne miejsce, kopiowanie;
- dokonuje podstawowych operacji formatowania tekstu: wyrównywanie tekstu, zmiana rodzaju czcionki i jej atrybutów;
- dzieli tekst na akapity;
- objaśnia zastosowanie elementów okna edytora tekstu;
- dobiera parametry drukowania: orientację strony, liczbę kopii, zakres stron;
- wylicza wady i zalety poznanych typów drukarek;
- otwiera w przeglądarce stronę WWW o podanym adresie;
- korzysta z odsyłaczy;
- wykorzystuje programy multimedialne i dostępne strony internetowe do znalezienia konkretnej informacji;
- tworzy proste formy wypowiedzi na zadany temat z wykorzystaniem zgromadzonych informacji;
- ocenia wykorzystanie komputera jako źródła rozrywki;
- wyjaśnia pojęcia: przeglądarka, wyszukiwarka;
- wskazuje charakterystyczne elementy strony WWW.
Bardzo dobrą
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
- kopiuje i usuwa grupę plików optymalną metodą;
- omawia pojęcia: Internet, kompatybilność komputerów, wielozadaniowość systemu;
- wykonuje złożone operacje z wykorzystaniem pamięci aplikacji kalkulator;
- omawia historię abakusa i liczydła;
- tworzy w edytorze grafiki ozdobne napisy;
- redaguje i formatuje tekst na zadany temat z wykorzystaniem różnych narzędzi i funkcji poznanego edytora tekstu;
- wyjaśnia potrzebę zróżnicowania rodzajów czcionek w dokumencie i zróżnicowanego wyglądu akapitów;
- wykorzystuje podstawowe funkcje przeglądarki do przeglądania stron WWW;
- otwiera i obsługuje wyszukiwarkę internetową;
- wykorzystuje programy multimedialne i strony WWW do uzupełniania swoich wiadomości i rozwijania umiejętności z różnych dziedzin;
- wykorzystuje zgromadzone informacje do opracowania w edytorze tekstu pisemnej wypowiedzi;
- przewiduje skutki zagrożeń związanych z grami komputerowymi;
- omawia zalety płynące z wykorzystania informacji ze źródeł multimedialnych i Internetu.
Celującą
Uczeń:
- spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
- rozwiązuje zadania o dużym stopniu złożoności;
- wykorzystuje pamięć kalkulatora do wykonywania operacji powtarzalnych;
- omawia różnicę między standardową a profesjonalną postacią aplikacji kalkulator;
- dostosowuje paski narzędzi do własnych potrzeb;
- umieszcza w tekście rysunki i inne obiekty;
- wykorzystuje tabulatory do wyrównania tekstu w kolumnach;
- nadaje tekstowi wygląd dobrany stosownie do jego treści;
- opracowuje treść dokumentu, zwracając uwagę na jego estetyczny wygląd;
- wskazuje podobieństwa i różnice w pracy w różnych programach tekstowych;
- korzysta z różnych przeglądarek i wyszukiwarek internetowych;
- zapisuje w pliku informacje pozyskane z Internetu;
- potrafi dobrać program edukacyjny do zadania, jakie ma rozwiązać;
- wymienia rodzaje przeglądarek i wyszukiwarek internetowych;
- wskazuje gry o dużych walorach intelektualnych i kształcących;
- omawia zastosowanie napędu DVD i jego nośników.

Uczeń otrzymuje ocenę wyższą jeżeli spełnia wymagania na oceny niższe i na ocenę, na którą pretenduje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz