WYMAGANIA EDUKACYJNE NA POSZCZEGÓLNE OCENY
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
Klasa IV
Wymagania
na ocenę śródroczną:
Niedostateczną
Uczeń
nie spełnia wymogów na ocenę dopuszczającą.
Dopuszczającą
Uczeń:
-
wymienia podstawowe zasady BHP obowiązujące w szkolnej pracowni komputerowej;
-
opisuje prawidłową postawę podczas pracy z komputerem;
-
korzysta ze wskazanych zbiorów informacji, okazując szacunek dla cudzej
własności twórczej;
-
obsługuje urządzenia oparte na technice komputerowej, np.: kalkulator,
odtwarzacz CD lub inne urządzenia poznane na zajęciach;
-
objaśnia zasady korzystania z programów i zbiorów dokumentów w szkolnej
pracowni komputerowej;
-
wymienia zastosowania komputera w najbliższym środowisku;
-
określa miejsce stacji dyskietek i napędu CD-ROM w jednostce centralnej;
-
prawidłowo rozpoczyna i kończy pracę z systemem;
-
wykorzystuje mysz do uruchamiania programów;
-
rozróżnia podstawowe elementy zestawu komputerowego;
-
wskazuje przyciski sterujące;
-
podaje przykłady aplikacji poznanych na lekcji;
-
rozróżnia nośniki pamięci zewnętrznej;
-
określa podstawowe elementy pulpitu;
-
uruchamia programy, korzystając z ikony skrótu na pulpicie;
-
otwiera okno folderu;
-
porusza się po strukturze folderów;
-
uruchamia program graficzny wykorzystywany na lekcji wg wskazówek;
-
nazywa poznany edytor grafiki;
-
wypełnia kolorem gotowe elementy w edytorze grafiki;
-
rysuje proste elementy graficzne z zastosowaniem myszki;
-
uruchamia edytor tekstu wykorzystywany na lekcji;
-
nazywa poznany edytor tekstu;
-
wskazuje klawisze edycyjne i klawisz ENTER na klawiaturze oraz kursor tekstowy
i kursor myszy;
-
pisze prosty tekst z zastosowaniem małych i wielkich liter oraz polskich
znaków;
-
wyszukuje usterki w gotowym tekście i wprowadza poprawki.
Dostateczną
Uczeń:
-
wymienia podstawowe zasady zachowania się w pracowni komputerowej i przestrzega
je;
-
rozróżnia elementy zestawu komputerowego; podaje ich przeznaczenie;
-
potrafi samodzielnie i poprawnie zalogować się do szkolnej komputerów i
wylogować się;
-
uruchamia programy z wykazu programów w menu Start;
-
nazywa elementy okna programu;
-
dostosowuje stanowisko pracy do wymagań bezpiecznej i higienicznej pracy;
-
omawia prawa użytkownika pracowni komputerowej podczas korzystania z programów;
-
wymienia poznane dziedziny zastosowania komputerów w najbliższym otoczeniu i
wskazuje na korzyści wynikające z ich zastosowania;
-
klasyfikuje podstawowe urządzenia wejścia i wyjścia w zestawie komputerowym
(mysz, klawiatura, monitor, drukarka) i określa ich zastosowanie;
-
obsługuje okna programów z wykorzystaniem poznanych elementów;
-
obsługuje okna dialogowe i menu;
-
obsługuje klawiaturę (wykorzystuje klawiaturę do napisania prostych tekstów);
-
zapisuje pliki na dysku we wskazanym folderze;
-
otwiera pliki ze wskazanych folderów;
-
objaśnia zasady przechowywania dyskietki;
-
omawia sposoby uruchamiania poznawanych na lekcji aplikacji;
-
wyjaśnia pojęcia: procesor, pamięć komputera, płyta główna, oprogramowanie,
okno, Pulpit, ikony, przycisk, okno programu, pasek zadań, aplikacja, dokument,
kursor tekstowy, plik, nazwa pliku, folder otwarty,
-
wymienia rodzaje pamięci zewnętrznych komputera, jakie wykorzystuje w pracy z
komputerem (dyskietka, dysk twardy, CD-ROM);
-
wykonuje samodzielnie proste rysunki według określonego wzoru;
-
operuje kolorem rysowania i tła;
-
dokonuje poprawek w pracach graficznych;
-
wyjaśnia pojęcia: grafika komputerowa, edytor grafiki;
-
pisze tekst z zachowaniem zasad poprawnego wpisywania tekstu;
-
posługuje się poleceniem cofnij do zmiany wykonanej operacji;
-
dokonuje zmian w tekście i zachowuje zmieniony plik na dysku;
-
wyjaśnia pojęcia: edytor tekstu, blok, wiersz, akapit;
-
omawia zadania edytora tekstu.
Dobrą
Uczeń:
-
wymienia zasady zachowania się w pracowni komputerowej i przestrzega je;
-
omawia ogólne przeznaczenie elementów zestawu komputerowego;
-
wymienia elementy komputera znajdujące się w jednostce centralnej i nośniki
pamięci masowej;
-
wie, na czym polega uruchomienie komputera i programu komputerowego;
-
ocenia organizację stanowisk pracy;
-
charakteryzuje konsekwencje prawne piractwa komputerowego;
-
wyjaśnia pojęcia: piractwo komputerowe, licencja, prawa autorskie, programy
demo, pokaz multimedialny;
-
wskazuje na zastosowanie techniki komputerowej w urządzeniach innych niż
omawiane na zajęciach;
-
określa zastosowanie skanera, plotera, mikrofonu, głośnika, modemu w zestawie
komputerowym;
-
charakteryzuje elementy rozmieszczone z przodu jednostki centralnej;
-
porównuje rodzaje pamięci zewnętrznych komputera, jakie wykorzystuje w pracy z
komputerem (dyskietka, dysk twardy, CD-ROM);
-
zmienia rozmiar i położenie okna wg potrzeb;
-
uruchamia programy za pomocą aplikacji eksploatera;
-
przełącza się między uruchomionymi aplikacjami;
-
wybiera optymalną metodę do kopiowania i usuwania folderów, plików;
-
dokonuje poprawek w pracy i zapisuje zmiany na dysku ze zmianą lokalizacji;
-
wyjaśnia pojęcia: program, środowisko pracy, wskazywanie, system operacyjny,
zawieszenie komputera, kliknięcie, przeciąganie myszą, pasek menu, okna dialogowe,
okna komunikatów, folder, drzewo folderów,
-
omawia rolę schowka podczas operacji kopiowania;
-
wykorzystuje klawisz SHIFT podczas rysowania linii poziomych, pionowych, pod
kątem 45o, kwadratów i kół;
-
korzysta ze Schowka podczas kopiowania i przesuwania elementów rysunku;
-
przekształca elementy rysunku (np. obraca, pochyla, tworzy lustrzane odbicie);
-
posługuje się poleceniem COFNIJ do zmiany wykonanej pracy;
-
korzysta z LUPY, np. podczas likwidowania przerw (szczelin) w konturze rysunku;
-
świadomie podejmuje decyzję o zapisywaniu lub rezygnacji z zapisu zmian w pliku
na dysku;
-
wskazuje inne od poznanych programy do edycji grafiki;
-
objaśnia zastosowanie elementów okna edytora grafiki;
-
pisze tekst z zachowaniem zasad poprawnego wpisywania tekstu;
-
posługuje się poleceniem cofnij do zmiany wykonanej operacji;
-
dokonuje zmian w tekście i zachowuje zmieniony plik na dysku;
-
wyjaśnia pojęcia: edytor tekstu, blok, wiersz, akapit;
-
omawia zadania edytora tekstu.
Bardzo
dobrą
Uczeń:
-
omawia zasady zachowania się w pracowni komputerowej i przestrzega je;
-
omawia przeznaczenie elementów zestawu komputerowego;
-
wie, czym jest pamięć operacyjna;
-
omawia elementy komputera znajdujące się w jednostce centralnej;
-
wie, czym jest system operacyjny;
-
zna jednostki pamięci; omawia procesy zachodzące podczas uruchamiania programu
komputerowego;
-
przewiduje skutki nieprawidłowego zorganizowania komputerowego stanowiska
pracy;
-
obsługuje urządzenia oparte na technice komputerowej związane z najbliższym
środowiskiem (np.: magnetowid, informacja komputerowa, pralka automatyczna,
telefon komórkowy);
-
wyjaśnia pojęcia: programy freeware, shareware;
-
prezentuje inne od poznanych na zajęciach dziedziny życia, w których
zastosowano komputer;
-
łączy elementy zestawu komputerowego;
-
analizuje różnice między pamięcią operacyjną a pamięciami zewnętrznymi
komputera;
-
prawidłowo reaguje na pojawiające się w programie komunikaty;
-
wyszukuje pliki wykonywalne;
-
tworzy nowy folder podczas zapisu pliku;
-
tworzy nową wersję pliku na dysku za pomocą polecenia ZAPISZ JAKO ze zmianą
lokalizacji lub nazwy pliku;
-
prezentuje historię komputera;
-
wymienia typy drukarek;
-
omawia zadania systemu operacyjnego;
-
tworzy prace graficzne na zadany temat z wykorzystaniem poznanych narzędzi i
funkcji programu graficznego;
-
dokonuje trafnego wyboru koloru, zwracając uwagę na estetykę i walory
artystyczne tworzonego obrazu;
-
rozpoznaje pliki graficzne na podstawie ich rozszerzeń;
-
ustala jakość wydruku;
-
dobiera ustawienia marginesów do rodzaju drukowanego dokumentu;
-
wyjaśnia zasadę pracy poznanych typów drukarek.
Celującą
Uczeń:
-
omawia szczegółowo zasady zachowania się w pracowni komputerowej i przestrzega
je;
-
omawia wewnętrzną budowę komputera – rodzaje pamięci;
-
omawia nośniki pamięci masowej ze względu na ich pojemność i przeznaczenie;
-
wymienia funkcje systemu operacyjnego;
-
uzasadnia konieczność stosowania programów antywirusowych oraz przeprowadza
profilaktykę antywirusową;
-
wskazuje, na podstawie literatury, kierunki rozwoju komputera;
-
prezentuje rys historyczny rozwoju urządzeń opartych na technice komputerowej;
-
analizuje zastosowanie pamięci ROM i RAM;
-
porządkuje ikony na Pulpicie i zmienia jego wygląd;
-
wyszukuje dowolny plik lub folder za pomocą polecenia znajdź z menu start;
-
porządkuje zawartość tworzonych folderów; zmienia nazwy skrótów;
-
dobiera nazwy tworzonych plików do ich zawartości;
-
na podstawie rozszerzenia nazwy pliku wnioskuje, w jakiej aplikacji plik ten
powstał;
-
wskazuje na zadania polecenia dodaj/usuń programy;
-
objaśnia, dlaczego nie należy modyfikować folderu Windows;
-
wskazuje różnice w budowie okien różnych programów;
-
wykorzystuje inny od poznanego program graficzny;
-
dostosowuje elementy okna programu do własnych potrzeb;
-
wskazuje podobieństwa i różnice w pracy w różnych programach graficznych;
-
wykorzystuje inny od poznanego edytor tekstu;
-
na podstawie instrukcji obsługi drukarki określa zalecane wielkości i rodzaj
papieru do drukowania;
-
ocenia zastosowanie poszczególnych typów drukarek do różnego rodzaju wydruków.
Wymagania na ocenę końcowo roczną:
Niedostateczną
Uczeń
nie spełnia wymogów na ocenę dopuszczającą.
Dopuszczającą
Uczeń:
–
spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
-
wskazuje elementy okna edytora tekstu;
-
zapisuje plik wg wskazówek;
-
zakłada folder;
-
wyjaśnia pojęcie urządzenia opartego na technice komputerowej;
-
wykonuje proste obliczenia z wykorzystaniem aplikacji kalkulator:
dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie dwóch liczb;
-
rysuje figury geometryczne z wykorzystaniem przybornika;
-
kopiuje, przesuwa i usuwa pojedyncze elementy rysunku;
-
wybiera czcionkę i ustala jej atrybuty przed napisaniem tekstu;
-
korzysta z podglądu wydruku;
-
drukuje prace według wskazówek;
-
omawia typ drukarki, na jakiej dokonuje wydruku;
-
obsługuje według wskazówek programy multimedialne poznawane na lekcji;
-
przegląda otwartą stronę WWW;
-
wymienia poznane programy edukacyjne, encyklopedie, słowniki multimedialne,
gry;
-
wymienia elementy zestawu komputerowego niezbędne do prezentacji
multimedialnych;
-
wyjaśnia pojęcia: hasło, Internet;
-
określa źródło informacji: program edukacyjny, encyklopedia, słownik, strona
WWW.
Dostateczną
Uczeń:
-
spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
-
tworzy nowe foldery i struktury folderów (jednym z poznanych sposobów) na
podstawie wzoru;
-
kopiuje i usuwa pliki, foldery;
-
opróżnia Kosz i odzyskuje z niego skasowane pliki, foldery;
-
oblicza wartości prostych wyrażeń arytmetycznych;
-
wykonuje działania: zmiany znaku liczby na przeciwny, obliczanie odwrotności
liczby, obliczanie procentu z liczby;
-
wykorzystuje do obliczeń klawisze na klawiaturze numerycznej;
-
objaśnia funkcje klawiszy aplikacji Kalkulator w postaci standardowej;
-
zmienia rozmiary elementów rysunku;
-
wskazuje elementy okna edytora grafiki;
-
zaznacza dowolny fragment tekstu w edytorze tekstowym;
-
wykonuje operacje na bloku: usunięcie, przeniesienie w inne miejsce,
kopiowanie;
-
dokonuje podstawowych operacji formatowania tekstu: wyrównywanie tekstu, zmiana
rodzaju czcionki i jej atrybutów;
-
dzieli tekst na akapity;
-
objaśnia zastosowanie elementów okna edytora tekstu;
-
drukuje przygotowane prace bez zmiany ustawień;
-
omawia typy drukarek i ich zastosowanie;
-
obsługuje programy multimedialne;
-
łączy się z Internetem według wskazówek;
-
odpowiada na zadane pytania, korzystając ze zdobytych informacji;
-
wyjaśnia pojęcia: programy multimedialne, programy edukacyjne, encyklopedia
multimedialna, strona WWW;
-
omawia rodzaje encyklopedii i gier;
-
opisuje charakterystyczne cechy programów multimedialnych;
-
omawia ogólne zasady pracy z encyklopediami i słownikami multimedialnymi.
Dobrą
Uczeń:
-
spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
-
tworzy na pulpicie skrót do programu i nadaje mu nazwę;
-
tworzy strukturę folderów według potrzeb;
-
zmienia nazwę folderu;
-
wykonuje wielokrotne działania na tej samej liczbie;
-
wykorzystuje aplikację kalkulator do rozwiązywania zadań tekstowych;
-
kopiuje wyniki obliczeń do pliku tekstowego;
-
ustala atrybuty rysunku w edytorze grafiki;
-
dołącza napisy do rysunku w edytorze grafiki;
-
omawia różne sposoby wykonywania takich operacji, jak: kopiowanie, przesuwanie
i usuwanie;
-
zaznacza dowolny fragment tekstu w edytorze tekstowym;
-
wykonuje operacje na bloku: usunięcie, przeniesienie w inne miejsce,
kopiowanie;
-
dokonuje podstawowych operacji formatowania tekstu: wyrównywanie tekstu, zmiana
rodzaju czcionki i jej atrybutów;
-
dzieli tekst na akapity;
-
objaśnia zastosowanie elementów okna edytora tekstu;
-
dobiera parametry drukowania: orientację strony, liczbę kopii, zakres stron;
-
wylicza wady i zalety poznanych typów drukarek;
-
otwiera w przeglądarce stronę WWW o podanym adresie;
-
korzysta z odsyłaczy;
-
wykorzystuje programy multimedialne i dostępne strony internetowe do
znalezienia konkretnej informacji;
-
tworzy proste formy wypowiedzi na zadany temat z wykorzystaniem zgromadzonych
informacji;
-
ocenia wykorzystanie komputera jako źródła rozrywki;
-
wyjaśnia pojęcia: przeglądarka, wyszukiwarka;
-
wskazuje charakterystyczne elementy strony WWW.
Bardzo
dobrą
Uczeń:
-
spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
-
kopiuje i usuwa grupę plików optymalną metodą;
-
omawia pojęcia: Internet, kompatybilność komputerów, wielozadaniowość systemu;
-
wykonuje złożone operacje z wykorzystaniem pamięci aplikacji kalkulator;
-
omawia historię abakusa i liczydła;
-
tworzy w edytorze grafiki ozdobne napisy;
-
redaguje i formatuje tekst na zadany temat z wykorzystaniem różnych narzędzi i
funkcji poznanego edytora tekstu;
-
wyjaśnia potrzebę zróżnicowania rodzajów czcionek w dokumencie i zróżnicowanego
wyglądu akapitów;
-
wykorzystuje podstawowe funkcje przeglądarki do przeglądania stron WWW;
-
otwiera i obsługuje wyszukiwarkę internetową;
-
wykorzystuje programy multimedialne i strony WWW do uzupełniania swoich
wiadomości i rozwijania umiejętności z różnych dziedzin;
-
wykorzystuje zgromadzone informacje do opracowania w edytorze tekstu pisemnej
wypowiedzi;
-
przewiduje skutki zagrożeń związanych z grami komputerowymi;
-
omawia zalety płynące z wykorzystania informacji ze źródeł multimedialnych i
Internetu.
Celującą
Uczeń:
-
spełnia odpowiednie wymagania za pierwsze półrocze;
-
rozwiązuje zadania o dużym stopniu złożoności;
-
wykorzystuje pamięć kalkulatora do wykonywania operacji powtarzalnych;
-
omawia różnicę między standardową a profesjonalną postacią aplikacji kalkulator;
-
dostosowuje paski narzędzi do własnych potrzeb;
-
umieszcza w tekście rysunki i inne obiekty;
-
wykorzystuje tabulatory do wyrównania tekstu w kolumnach;
-
nadaje tekstowi wygląd dobrany stosownie do jego treści;
-
opracowuje treść dokumentu, zwracając uwagę na jego estetyczny wygląd;
-
wskazuje podobieństwa i różnice w pracy w różnych programach tekstowych;
-
korzysta z różnych przeglądarek i wyszukiwarek internetowych;
-
zapisuje w pliku informacje pozyskane z Internetu;
-
potrafi dobrać program edukacyjny do zadania, jakie ma rozwiązać;
-
wymienia rodzaje przeglądarek i wyszukiwarek internetowych;
-
wskazuje gry o dużych walorach intelektualnych i kształcących;
-
omawia zastosowanie napędu DVD i jego nośników.
Uczeń otrzymuje ocenę wyższą jeżeli spełnia wymagania na oceny
niższe i na ocenę, na którą pretenduje.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz