Matematyka - PSO
Przedmiotowy system oceniania
MATEMATYKA
II etap edukacyjny
I. Cele sprawdzania osiągnięć ucznia:
- strukturyzacja materiału nauczania matematyki,
- sterowanie procesem nauczania,
- uzyskiwanie informacji o jakości uczenia się,
- danie uczniom możliwości poznania własnych osiągnięć,
- zapobieganie niepowodzeniom w nauce,
- rozwijanie motywacji do aktywnego udziału w lekcji,
- wyrabianie odwagi w zadawaniu pytań nauczycielowi.
II. Rodzaje wymagań:
1. Konieczne (K)
- dotyczą zapamiętania wiadomości, czyli znajomości podstawowych pojęć i praw matematyki, podstawowych wzorów geometrycznych, orientacji w stosunkach liczbowych,
- uczeń potrafi rozwiązywać przy pomocy nauczyciela zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
- zdobyte wiadomości i umiejętności są niezbędne do dalszego kontynuowania nauki matematyki.
2. Podstawowe (P)
- dotyczą zrozumienia wiadomości,
- uczeń potrafi przy niewielkiej pomocy nauczyciela wyjaśnić poznane prawa (przemienności, łączności, rozdzielności) i stosować je w obliczeniach pamięciowych i pisemnych, stosować poznane wzory w prostych zadaniach z treścią.
3. Rozszerzające (R)
- dotyczą stosowania wiadomości i umiejętności w sytuacjach typowych,
- uczeń potrafi samodzielnie rozwiązywać typowe zadania teoretyczne i praktyczne, korzystając z tablic i pomocy naukowych,
4. Dopełniające (D)
- dotyczą stosowania wiadomości i umiejętności w złożonych sytuacjach typowych,
- uczeń potrafi samodzielnie rozwiązywać typowe złożone zadania rachunkowe i konstrukcyjne, wyprowadzać proste wzory,
5. Wykraczające (W)
- dotyczą stosowania wiadomości i umiejętności świadczących o pełnym opanowaniu podstawy programowej
- uczeń potrafi oryginalnie rozwiązywać zadania o podwyższonym stopniu trudności, samodzielnie potrafi formułować definicje i twierdzenia, stosuje algorytmy w zadaniach nietypowych, prezentuje wyniki swojej pracy w różnorodny sposób.
III. Kryteria oceniania:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności w pełnym zakresie,
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
- umie formułować problemy i dokonuje analizy lub syntezy,
- rozwiązuje problemy w sposób nietypowy,
- bierze udział konkursach matematycznych przynajmniej na etapie szkolnym
- sprostał wymaganiom koniecznym, podstawowym, rozszerzającym, dopełniającym i wykraczającym.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności określone w podstawie,
- potrafi zastosować zdobytą wiedzę w sytuacjach typowych,
- jest samodzielny, korzysta z różnych źródeł wiedzy,
- rozwiązuje samodzielnie zadania rachunkowe i problemowe,
- sprostał wymaganiom koniecznym, podstawowym rozszerzającym i dopełniającym.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości określone podstawą programową,
- poprawnie stosuje wiadomości do rozwiązywania typowych zadań i problemów,
- sprostał wymaganiom koniecznym, podstawowym i rozszerzającym.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- potrafi zastosować wiadomości do rozwiązywania zadań z pomocą nauczyciela,
- zna podstawowe wzory i jednostki wielkości matematycznych,
- sprostał wymaganiom koniecznym i podstawowym.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych podstawą, a braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
- zna podstawowe prawa i wzory matematyczne,
- potrafi z pomocą nauczyciela wykonać proste zadania rachunkowe i tekstowe,
- sprostał wymaganiom koniecznym.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował tych wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności,
- nie zna podstawowych praw, pojęć i wielkości matematycznych,
- nie sprostał wymaganiom koniecznym.
IV. Umowa ,,Nauczyciel – uczeń”:
1. Obowiązkiem ucznia jest punktualne stawiennictwo na lekcjach matematyki.
2. Uczeń zobowiązany jest do przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów i nauczyciela matematyki, w szczególności do zachowania dyscypliny oraz szanowania prawa innych do zdobycia wiedzy.
3. Uczeń ma obowiązek rzetelnego przygotowania się do lekcji matematyki, co oznacza:
a) posiadanie zeszytu przedmiotowego oraz przyborów geometrycznych,
b) odrobienie zadania domowego
c) przygotowanie się do odpowiedzi:
- ustnej z 3 ostatnich lekcji
- ustnej z partii materiału z klas niższych, o powtórzenie której prosił nauczyciel,
- pisemnej – kartkówek z 3 ostatnich lekcji,
d) przygotowanie się do pracy pisemnej zapowiedzianej wcześniej i odnotowanej w dzienniku (zgodnie z SO)
4. Uczeń ma prawo zgłosić 2 nieprzygotowania w półroczu wówczas, gdy:
a) nie wykonał zadania domowego,
b) nie przyniósł zeszytu przedmiotowego,
c) nie przygotował się do zajęć.
Ponadto uczeń ma obowiązek uzupełnić brakującą lub źle napisaną pracę domową na następną lekcję. Za nie odrobienie pracy domowej, bez zgłoszenia nauczycielowi uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
Punkt 4 nie dotyczy prac klasowych.
5. Prowadzenie zeszytu przedmiotowego jest obowiązkiem ucznia. Zeszyt powinien być estetyczny i czytelny oraz posiadać komplet notatek i prac domowych.
6. Prace klasowe są obowiązkowe.
7. Prace klasowe są zapowiadane co najmniej tydzień wcześniej, podany jest ich zakres i wpisane są do dziennika lekcyjnego.
8. Uczeń nieobecny na pracy klasowej z przyczyn usprawiedliwionych zobowiązany jest ją napisać w ciągu 2 tygodni od dnia powrotu do szkoły, po uprzednim ustaleniu terminu z nauczycielem.
9. Uczeń może poprawić wybrane przez siebie prace pisemne w ciągu 2 tygodni od oddania pracy.
10. Decydujący wpływ na ocenę śródroczną (roczną) mają oceny uzyskane z prac pisemnych.
11. Niesamodzielna praca w sprawdzianach i kartkówkach równoznaczna jest z otrzymaniem oceny niedostatecznej.
12. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej na półrocze, uczeń zalicza wskazaną partię materiału w terminie ustalonym z nauczycielem.
13. Uczeń nieobecny w szkole z powodu choroby powyżej 2 tygodni uzgadnia z nauczycielem termin uzupełnienia braków i form pomocy.
14. Uczeń nieobecny 1 dzień ma obowiązek przyjść na następną lekcję przygotowany.
15. Za ewidentny i celowy brak pracy na lekcji uczeń może otrzymać ocenę niedostateczną
16. Za szczególne osiągnięcia na lekcji, błyskotliwe pomysły oraz pomoc kolegom, uczeń może od razu otrzymać ocenę bardzo dobrą lub celującą.
17. Dopuszcza się stosowanie w ocenach cząstkowych znaku „+” w przypadku osiągnięcia przez ucznia górnej granicy punktowej oceny.
18. Kryteria oceniania prac pisemnych.
0 - 30% niedostateczny
31 - 49% dopuszczający
50 - 69% dostateczny
70 - 89% dobry
90 - 100% bardzo dobry
100% + zadanie * celujący
Uczniowie z dostosowaniem wymagań
W stosunku do ucznia, który posiada opinię poradni o dostosowaniu wymagań edukacyjnych opracowany jest oddzielny dokument, w którym określone są warunki dostosowania, metody i formy nauczania. Z dokumentem tym przedmiotowiec i wychowawca zapoznaje ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów).
19. Częstotliwość oceniania:
Metody sprawdzania osiągnięć ucznia
|
Częstotliwość w półroczu (minimum)
|
Praca klasowa
|
3
|
Kartkówka
|
3
|
Zadanie domowe
|
1
|
Odpowiedź
|
1
|
Aktywność
|
na bieżąco
|
Praca długoterminowa (projekt)
|
1
|
Test diagnozujący
|
2
|
20. Ocenę roczną wystawia się na podstawie uzyskanych ocen w ciągu całego roku.
21. Przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia.
22. Minimalna ilość ocen w półroczu – 9 ocen
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz